Grupa 0a [11]
25- 29 maja
Dzień dobry, witam Państwa, witam drogie Dzieci. Po raz kolejny spotykamy się realizując nauczanie zdalne. Myślę, że Wszyscy potrafimy już sprawnie funkcjonować w innych okolicznościach, jednak cały czas pamiętajmy o reżimie sanitarnym. Tematem kolejnego tygodnia będzie Mama i Tata, najbliższe dziecku Osoby. Pamiętajmy o codziennej aktywności ruchowej niezbędnej dla prawidłowego rozwoju dzieci oraz o “Gimnastyce buzi i języka”.
Poniedziałek.
Rozpocznijmy od oglądania wspólnych zdjęć, kiedy dzieci były małe. Będzie to również okazja do rozmów i ciepłych wspomnień. Następnie wysłuchajmy “Piosenkę dla mamy i taty” https://www.youtube.com/watch?v=-hHjXK0ZOeQ
Tak jak zawsze porozmawiajmy z dziećmi nt treści piosenki. W czasie rozmów dbajmy o poprawność wypowiedzi. Następnie zabawmy się w kończenie zdań: “Moja mama jest…”, “Mój tata jest…”, aby dziecko mogło używać jak najwięcej określeń przymiotnikowych np.; kochana/y, wyrozumiała/y, uśmiechnięta/y, miła/y...Aby zachęcić do otwartości możemy zacząć od ciepłych słów skierowanych do dziecka np.: Moja córeczka jest...wesoła itp. Mój synek jest ...pomysłowy. Takie sformułowania są dla dzieci bardzo ważne, budują poczucie własnej wartości. Nam również będzie miło usłyszeć od dzieci ciepłe i dobre słowa. Proponuję, aby dzieci nauczyły się na pamięć fragmentu wiersza J. Koczanowskiej “Mama i tata” “Mama i Tata to świat nasz cały, ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały, to dobre czułe, pomocne ręce, i kochające najmocniej serce. To są wyprawy do kraju baśni, wakacje w górach, nad morzem, na wsi…” A teraz praca samodzielna dzieci- serce dla Mamy, serce dla Taty lub jedno serce dla Mamy i Taty.
Wtorek.
Dzisiaj piękny dzień bez względu na pogodę, bo to właśnie Dzień Matki. Zaplanujmy, że to będzie nasze domowe święto. Możemy wspólnie z dziećmi przygotować poczęstunek. Kolorowe kanapki- teraz wiele warzyw można już kupić: rzodkiewka, ogórek, pomidory, szczypior. Możemy też pokusić się o zrobienie słodkiego deseru, takiego, który nie zabierze nam dużo czasu, a będzie ładny i smaczny. Może budyń posypany startą czekoladą, orzechami, rodzynkami z dodatkiem smacznego ciasteczka. Zadbajmy o świąteczne przybranie stołu- serwetki, kwiaty i oczywiście świąteczny ubiór. Strój zawsze podkreśla niecodzienność wydarzenia. Zróbmy prawdziwe święto w domowym zaciszu. W ten sposób uczymy dzieci szacunku do najbliższych, celebrowania świąt, stwarzamy nasze rodzinne zwyczaje. Nie musimy chodzić do “niezwykłych” miejsc, aby mieć niepowtarzalną atmosferę. My tą atmosferę “wyczarujemy” sami. Nie musimy również spędzać długich godzin w kuchni. Niech to będą z dziećmi przygotowane drobne poczęstunki, bo tak naprawdę w pamięci pozostaje dobra atmosfera i ciepło wspólnych chwil.
Ponadto zapraszam do zabawy z dziećmi z wykorzystaniem ulubionych piosenek. Możemy wesprzeć się wcześniej proponowanymi linkami. Dzieci mogą zaśpiewać dla nas piosenkę lub wykonamy rodzinny występ taneczny. Zachęcam dzieci do wykonania laurek, najlepiej od razu dla mamy i taty. A tutaj muzyczny, wzruszający upominek specjalnie dla wszystkich mam, które są zawsze jedyne i najwspanialsze na świecie https://www.youtube.com/watch?v=q6BoNdPPgAo.
Środa.
Rozpocznijmy od kolejnego wysłuchania “Piosenki dla mamy i taty” i śpiewania refrenu. Następnie KP cz.4, s.46, próbujemy czytać zdania, a następnie rysujemy mamę i tatę. Zgodnie z poleceniem nazywamy kwiaty, a następnie doklejamy wg rytmu. A teraz zapraszam do ćwiczeń w porównywaniu wzrostu. Proszę zmierzyć wzrost dzieci za pomocą miarki, możemy “obmierzyć” całą rodzinę, zapisać na kartce. Następnie przejdźmy do porównywania wzrostu. Ważne, aby używać określeń: “wysoki, niski, wyższy od, niższy od, takiego samego wzrostu”. Dzieci bardzo lubią porównywanie wzrostu w parach. Następnie KP cz.4, s. 47 i porównywanie wzrostu na ilustracjach z użyciem wymienionych określeń. KP cz. 4, s.48- proszę, aby dzieci wyklaskiwały rytm i powtarzały tekst czytany przez rodziców. Następnie przjrzyjcie się dzieci serduszkom i naklejcie zgodnie z poleceniem. I jeszcze rysowanie serduszek po śladzie, a następnie samodzielnie. Następnie zabawa sylabami - Co lubią Rodzice, co lubię ja? Np. Rodzic podaje sylabami wyraz: cz- ko- la-da, a dziecko syntezuje i podaje całe słowo: czekolada. Możemy też podać cały wyraz, a dziecko dzieli na sylaby. Utrwalamy również poznane litery wykorzystując KP. Proszę zachęcać dzieci (nie wywieramy presji) do czytania sylab, wyrazów, prostych zdań.
Czwartek.
Rozpocznijmy od rozmowy o tym, jak Ada i Olek pomagają rodzicom KP cz.4, s.49. Następnie porozmawiajmy o pomaganiu we własnym domu, czy dzieci powinny pomagać i dlaczego? Potem dzieci narysują na s.49 to jak pomagają rodzicom oraz wykonają rysowanie po śladzie serduszek i pokolorują je. Następnie proszę o utrwalanie “Piosenki dla mamy i taty”. Potem KP cz.4 s. 50- kolorowanie bukietu dla mamy. Następnie zapraszam do odszukania i zaznaczenia 10 różnic pomiędzy obrazkami KP cz.4, s.52. Utrwalamy poznane litery z wykorzystaniem KP.
Piątek.
Utrwalamy “Piosenkę dla mamy i taty”. Następnie dzieci odwzorowują kwiatki dla mamy KP cz 4, s.51. Proponuję ćwiczenia i zabawy słowne skupione “Wokół mamy i taty”. Najpierw układamy z dziećmi zdania nt rodziców i zapisujemy je na kartce. Następnie odczytujemy powoli te zdania, a dziecko liczy ilość wyrazów w zdaniu. Np. Mamo i tato Kocham Was. (5) Kochana Mamo życzę Tobie dużo zdrowia. (6) Kochany Tato żyj sto lat. (5) Drodzy rodzice życzę Wam szczęścia i pomyślności.(7) Następnie dzielimy na głoski wyrazy związane z naszym domowym świętem np. deser ; d-e-s-e-r, zabawa ; z-a-b-a-w-a, laurka ; l-a-u-r-k-a itp. Proszę jeszcze o naukę rymowanki dla mamy i taty. Mamo, tato- co Wam dam? To serduszko, które mam. A w serduszku miłość jest. Mamo, tato kocham Was.
Proszę, aby dzieci wykonały jeszcze raz serce. Pokażmy dzieciom sposób ze złożoną kartką na pół, najpierw rysujemy, a potem wycinamy i rozkładamy. Wykorzystajmy ten moment do krótkiej rozmowy o słowie serce, co ono oznacza.
Życzę pięknego, ciepłego tygodnia i niesamowitych wrażeń z rodzinnych obchodów Dnia Matki.
Pozdrawiam, Małgorzata Zywert.