Logopeda
Dzień dobry, nazywam się Joanna Kościelna jestem logopedą i neurologopedą. W swojej pracy zajmuję się przede wszystkim pracą z dyslaliami czyli zaburzeniami artykulacyjnymi. Ćwiczenia językowe łączę z terapią ręki a dokładnie z motoryką małą. Ośrodek mowy w mózgu znajduje się w pobliżu tego, który odpowiada za poruszanie dłońmi. To sprawia, że podczas wykonywania precyzyjnych ruchów palcami, dochodzi do angażowania struktur mózgowych, znajdujących się w pobliżu tych odpowiadających za rozwój mowy.
Praca logopedy w szkole jest istotnym elementem wsparcia uczniów z różnymi trudnościami w zakresie mowy i komunikacji. Oto kilka kluczowych aspektów pracy logopedy w szkolnym środowisku:
-
Diagnoza i ocena:
-
Logopeda w szkole przeprowadza diagnozę uczniów w zakresie mowy i komunikacji.
-
Ocena obejmuje identyfikację ewentualnych trudności, zarówno rozwojowych, jak i zaburzeń mowy.
-
Indywidualna terapia logopedyczna:
-
Opracowywanie i realizacja programów terapeutycznych dla uczniów z diagnozowanymi trudnościami.
-
Praca z uczniami indywidualnie lub w małych grupach w celu poprawy umiejętności komunikacyjnych.
-
Współpraca z nauczycielami:
-
Współpraca z nauczycielami w celu zidentyfikowania uczniów wymagających wsparcia logopedycznego.
-
Dostarczanie nauczycielom wskazówek dotyczących skutecznych strategii wspierania rozwoju mowy u uczniów.
-
Konsultacje z rodzicami:
-
Informowanie rodziców o postępach uczniów w terapii logopedycznej.
-
Dostarczanie rodzicom wskazówek dotyczących działań wspierających rozwój mowy w domu.
-
Współpraca z innymi specjalistami:
-
Psychologiem
-
Pedagogiem specjalnym
Zaburzenia artykulacyjne u dzieci to różnego rodzaju trudności w poprawnym wytwarzaniu dźwięków mowy. Poniżej przedstawiam kilka rodzajów zaburzeń artykulacyjnych:
-
Dyslalia:
-
Jest to ogólny termin określający zaburzenia artykulacyjne, które mogą obejmować różne dźwięki mowy.
-
Dyslalia może być spowodowana różnymi przyczynami, takimi jak niedojrzałość narządów mowy, zaburzenia słuchu, czy też czynniki psychospołeczne.
-
Dysglosja:
-
Jest to rodzaj zaburzenia artykulacyjnego, w którym występują błędy w artykulacji dźwięków.
-
Może dotyczyć jednego lub kilku dźwięków mowy.
-
Rotacyzm:
-
Polega na błędnej artykulacji dźwięku "r". Może to objawiać się wymawianiem tego dźwięku jako "l" lub "w", bądź inaczej zakłócać prawidłową artykulację.
-
Sygmatyzm:
-
Dotyczy błędnej artykulacji dźwięków "s" i "z". Może to obejmować zastępowanie tych dźwięków przez inne lub ich niewłaściwą artykulację.
-
Lambdacyzm:
-
To zaburzenie dotyczące artykulacji dźwięku "l".
-
Interdentalizm:
-
Polega na artykulacji dźwięków dentalizowanych (t, d, n, l, s, z) poprzez dotyk języka do zębów, co jest nieprawidłowe.
-
Zamiana dźwięków:
-
Dziecko zamienia pewne dźwięki na inne podczas mowy, co może utrudniać zrozumienie przekazu.
-
Zaburzenia toniczno-ruchowe:
-
Związane z zaburzeniami napięcia mięśniowego, co wpływa na kontrolę narządów mowy i prowadzi do błędów artykulacyjnych. Zaburzenia toniczno-ruchowe mogą prowadzić do trudności w precyzyjnych ruchach języka, warg i innych struktur zaangażowanych w artykulację.
Warto zaznaczyć, że każde dziecko może mieć indywidualne trudności artykulacyjne, a przyczyny mogą być różnorodne, takie jak problemy anatomiczne, fizyczne, sensoryczne czy emocjonalne. Dlatego też, w przypadku podejrzenia zaburzeń artykulacyjnych, ważne jest skonsultowanie się z logopedą, który może przeprowadzić dokładną diagnozę i zaplanować odpowiednią terapię.