Logopeda

Opublikowano: 2023-11-20 16:01

Dzień dobry, nazywam się Joanna Kościelna jestem logopedą i neurologopedą. W swojej pracy zajmuję się przede wszystkim pracą z dyslaliami czyli zaburzeniami artykulacyjnymi. Ćwiczenia językowe łączę z terapią ręki a dokładnie z motoryką małą. Ośrodek mowy w mózgu znajduje się w pobliżu tego, który odpowiada za poruszanie dłońmi. To sprawia, że podczas wykonywania precyzyjnych ruchów palcami, dochodzi do angażowania struktur mózgowych, znajdujących się w pobliżu tych odpowiadających za rozwój mowy.

Praca logopedy w szkole jest istotnym elementem wsparcia uczniów z różnymi trudnościami w zakresie mowy i komunikacji. Oto kilka kluczowych aspektów pracy logopedy w szkolnym środowisku:

  1. Diagnoza i ocena:

    • Logopeda w szkole przeprowadza diagnozę uczniów w zakresie mowy i komunikacji.

    • Ocena obejmuje identyfikację ewentualnych trudności, zarówno rozwojowych, jak i zaburzeń mowy.

  2. Indywidualna terapia logopedyczna:

    • Opracowywanie i realizacja programów terapeutycznych dla uczniów z diagnozowanymi trudnościami.

    • Praca z uczniami indywidualnie lub w małych grupach w celu poprawy umiejętności komunikacyjnych.

  3. Współpraca z nauczycielami:

    • Współpraca z nauczycielami w celu zidentyfikowania uczniów wymagających wsparcia logopedycznego.

    • Dostarczanie nauczycielom wskazówek dotyczących skutecznych strategii wspierania rozwoju mowy u uczniów.

  4. Konsultacje z rodzicami:

    • Informowanie rodziców o postępach uczniów w terapii logopedycznej.

    • Dostarczanie rodzicom wskazówek dotyczących działań wspierających rozwój mowy w domu.

  5. Współpraca z innymi specjalistami:

    • Psychologiem

    • Pedagogiem specjalnym

Zaburzenia artykulacyjne u dzieci to różnego rodzaju trudności w poprawnym wytwarzaniu dźwięków mowy. Poniżej przedstawiam kilka rodzajów zaburzeń artykulacyjnych:

  1. Dyslalia:

    • Jest to ogólny termin określający zaburzenia artykulacyjne, które mogą obejmować różne dźwięki mowy.

    • Dyslalia może być spowodowana różnymi przyczynami, takimi jak niedojrzałość narządów mowy, zaburzenia słuchu, czy też czynniki psychospołeczne.

  2. Dysglosja:

    • Jest to rodzaj zaburzenia artykulacyjnego, w którym występują błędy w artykulacji dźwięków.

    • Może dotyczyć jednego lub kilku dźwięków mowy.

  3. Rotacyzm:

    • Polega na błędnej artykulacji dźwięku "r". Może to objawiać się wymawianiem tego dźwięku jako "l" lub "w", bądź inaczej zakłócać prawidłową artykulację.

  4. Sygmatyzm:

    • Dotyczy błędnej artykulacji dźwięków "s" i "z". Może to obejmować zastępowanie tych dźwięków przez inne lub ich niewłaściwą artykulację.

  5. Lambdacyzm:

    • To zaburzenie dotyczące artykulacji dźwięku "l".

  6. Interdentalizm:

    • Polega na artykulacji dźwięków dentalizowanych (t, d, n, l, s, z) poprzez dotyk języka do zębów, co jest nieprawidłowe.

  7. Zamiana dźwięków:

    • Dziecko zamienia pewne dźwięki na inne podczas mowy, co może utrudniać zrozumienie przekazu.

  8. Zaburzenia toniczno-ruchowe:

    • Związane z zaburzeniami napięcia mięśniowego, co wpływa na kontrolę narządów mowy i prowadzi do błędów artykulacyjnych. Zaburzenia toniczno-ruchowe mogą prowadzić do trudności w precyzyjnych ruchach języka, warg i innych struktur zaangażowanych w artykulację.

Warto zaznaczyć, że każde dziecko może mieć indywidualne trudności artykulacyjne, a przyczyny mogą być różnorodne, takie jak problemy anatomiczne, fizyczne, sensoryczne czy emocjonalne. Dlatego też, w przypadku podejrzenia zaburzeń artykulacyjnych, ważne jest skonsultowanie się z logopedą, który może przeprowadzić dokładną diagnozę i zaplanować odpowiednią terapię.