Grupa 0a [12]
1- 5 czerwca 2020
Dzień dobry Państwu, dzień dobry drogie Dzieci.
Witam w kolejnym tygodniu nauki zdalnej, mam nadzieję, że dzieci chętnie korzystają z zamieszczanych propozycji aktywności i czynią postępy. W tym tygodniu nasze działania będą ukierunkowane na tematykę związaną z dziećmi, ze światem emocji. Na początku wspomnę o tym, aby pozostawić pudełko od czekoladek ponieważ w czwartek wykorzystamy je w pracy plastycznej. Przypominam o codziennej aktywności ruchowej oraz “Gimnastyce buzi i języka”.
Poniedziałek.
Dzisiaj właśnie obchodzimy Międzynarodowy Dzień Dziecka. Proponuję wspólne obejrzenie krótkiego filmu, który dotyczy praw dzieci. Proszę porozmawiać nt zawartych treści, odpowiedzieć na pytania dzieci. https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4 Następnie możemy posłuchać piosenki, która także mówi o prawach dzieci. https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4.
Dzisiejszy dzień to święto, a więc świętujcie Drogie Dzieci ze swoimi Rodzinami. A ja składam Wam gorące życzenia zdrowia, szczęścia i pięknego Dnia Dziecka. Bawcie się dobrze i pamiętajcie jak zawsze, przede wszystkim musi być bezpiecznie.
Wtorek
Dzisiejszy dzień rozpoczniemy od wysłuchania piosenki “Dziwni goście” (sł. i muz. K. Gowik). Jest to piosenka, która wprowadza dzieci w świat rozróżniania emocji. https://www.youtube.com/watch?v=Mq5LVKj8pXQ.
Proszę porozmawiać z dziećmi nt treści piosenki; o czym jest, co oznacza słowo: emocje, o jakich emocjach jest mowa, co się dzieje, kiedy te emocje występują? Teraz dzieci mogą “poćwiczyć” przed lustrem wyrażanie mimiką różnych rodzajów emocji. Przejdźmy do pracy plastycznej. Proszę o przygotowanie kartek, jeżeli mamy mogą być kolorowe, ołówka i nożyczek. Następnie będziemy odrysowywać kształt koła. Możemy wykorzystać np. nakrętki od słoików. Proszę pokazać dzieciom jak łatwo uzyskać kształt koła przykładając nakrętkę do kartki i obrysowując, pamiętajmy także o maksymalnym wykorzystaniu karki (nie rysujemy jednego koła na środku). Następnie dzieci wycinają odrysowane kształty. Przypominam, że łatwiej wycina się kolejne koła, jeżeli najpierw uważnie dzieci rozcinają kartkę i każde koło będzie osobno. Potem dopiero następuje cięcie po kole. Koła posłużą dzieciom do symbolicznego oznaczenia emocji. Możemy skorzystać z pomysłów, które pojawiają się w piosence. Ważne, aby oznaczenie emocji było czytelne. Proszę, aby dzieci wykonały oznaczenia emocji występujących w piosence “Dziwni goście”: radość, smutek, strach, złość. Wykorzystamy to do zabaw przy piosence.
Środa.
Oczywiście utrwalamy piosenkę “Dziwni goście”. Wykorzystujemy wykonane “buźki” i podnosimy je wtedy, gdy w piosence wybrzmiewają właśnie te emocje. Dzisiaj zastanowimy się nad tym co jest cięższe, a co jest lżejsze. Spróbujmy w warunkach domowych wykonać wagę szalkową. Wykorzystajmy do tego wieszak na ubrania oraz dwa woreczki, które zawiesimy na końcach (wieszaki mają zagłębienia właśnie na końcach). Do woreczków wkładamy np. jedno jabłko, a w drugim dwa jabłka. Wieszak dzieci trzymają tak, aby mógł swobodnie się wychylać- cięższe, lżejsze. Proszę umożliwić dzieciom “ważenie” różnych przedmiotów i używanie sformułowań: ciężki, lekki, cięższy od, lżejszy od, waży tyle samo. Dla dzieci będzie to kolejna okazja do poeksperymentowania, a wiemy, że to uwielbiają.
Następnie proszę o wykonanie K P cz.4, s.55- kolorowanie w każdej parze cięższego przedmiotu oraz kończenie rysowania wag wg wzoru.
Czwartek.
Rozpocznijmy od obserwacji obrazka KP cz.4, s. 56- 57. Proszę, aby dzieci opowiadały co się na nim dzieje. Następnie odszukały na dużym obrazku przedmioty, rośliny umieszczone na dole kart.
Utrwalamy piosenkę “Dziwni goście” i tworzymy do niej układ rytmiczny. Postaramy się wykonać pracę plastyczną wykorzystując podstawę pudełka od czekoladek. Będzie tworzyła ramkę naszego obrazka. Wykonamy obrazek przestrzenny. Do uzyskania tego efektu zgniatamy niebieski papier i przyklejamy- będzie to niebo. Tą samą techniką możemy wykonać inne elementy obrazka, możemy również elementy wycinać i przyklejać. Podarujcie ten obrazek Rodzicom, bo dużo czasu poświęcają na to, abyście mogły wykonywać kolejne zadania. Utrwalamy poznane litery, podejmujemy próby czytania sylab, wyrazów, zdań.
Piątek.
Dzisiaj rozpoczniemy od zabawy “Lustro emocjonalne”. Proszę, aby ktoś z rodziny stworzył z dzieckiem parę. Jedna osoba w parze jest lustrem, druga- przegląda się w nim. Osoba stojąca przed lustrem wyraża miną, gestem, ruchem ciała jedną emocję, a lustro je powtarza. Po chwili następuje zmiana ról. Proszę “przerobić” emocje, które dzieci rysowały: radość, smutek, strach, złość. Następnie proszę o narysowanie siebie i pokolorowanie ramki KP cz.4,s.54. Utrwalamy piosenkę i układ rytmiczny do piosenki “Dziwni goście”. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem samodzielnie. Rysowanie rybek i fal po śladzie. Kończenie rysowania rybek wg wzoru, kolorowanie ich. KP cz.4, s.59 Obchodziliśmy Dzień Dziecka, mówiliśmy o prawach, ale oczywiście są też obowiązki. Na koniec tygodnia jeszcze bajeczka- pioseneczka...o obowiązkach właśnie. https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w
Gorąco pozdrawiam i życzę dużo radości oraz satysfakcji z postępów dzieci.
Małgorzata Zywert