Grupa 0a [3]
30.03.- 05. 04. 2020
Dzień dobry Państwu, dzień dobry drogie Dzieci.
Zapraszam i zachęcam do podjęcia kolejnych zadań. W bieżącym tygodniu zwrócimy uwagę
na “Wiosenne przebudzenia”.
Zgodnie z pierwszą informacją skierowaną do Państwa proponuję, aby wypracować
codzienny zwyczaj aktywności ruchowej. Można wziąć pod uwagę np.” pajacyki”, podskoki
obunóż, na prawej nodze, na lewej nodze, skłony, klaśnięcia dłońmi nad głową, “leniwe
ósemki”, ćwiczenia prawy łokieć- lewe kolano; prawa dłoń- lewa pięta, klaśnięcia dłońmi pod
kolanem, “fruwające ptaszki”, ćwiczenia rozgrzewające mięśnie dłoni- wszystkie ćwiczenia
dzieci znają z zajęć szkolnych.
Proszę także o codzienną “Gimnastykę buzi i języka”- ćwiczenia rozwijające sprawność
narządów artykulacyjnych. Dzieci na pewno zaproponują szereg ćwiczeń, zabaw sylabami,
ćwiczeń dźwiękonaśladowczych (szum wiatru, odgłosy zwierząt). Proszę, aby w miarę
możliwości te ćwiczenia odbywały się przed lustrem.
Ponadto codzienna, dowolna aktywność plastyczna dziecka- rysowanie, kolorowanie,
wycinanie, przyklejanie,lepienie z plasteliny- możliwości jest bardzo dużo.
Warto umożliwić dziecku eksponowanie jego prac.
W celu rozbudzenia ciekawości i aktywności dzieci, proponuję zadania na kolejne dni.
1.Poniedziałek- “Kolory wiosny”.
Słuchanie piosenki “Wiosenne buziaki” (sł. i muz. K. Gowik, A. Żurawska, muz. A.
Żurawska)
W miarę możliwości proponujemy dziecku odsłuchanie i naukę piosenki “‘Wiosenne
buziaki” wpisując - Publiczne Przedszkole Nr 2 w Garwolinie Piosenka do nauki Wiosenne
buziaki.
Możemy porozmawiać z dzieckiem nt treści piosenki, zadać pytania:
- O czym jest ta piosenka?
- Po czym poznajemy, że przyszła wiosna?
- Co robią zwierzęta, kiedy dni stają się coraz cieplejsze?
Następnie dziecko wskazuje, nazywa oznaki wiosny przedstawione na zdjęciach -
“Nowe przygody Olka i Ady” B +, Karty pracy cz. 3, str 52- 53, lub
https://www.mac.pl/flipbooki#wp
Podczas rozmów z dzieckiem proszę zwracać uwagę na poprawne wypowiadanie się
pełnymi zdaniami.
Możemy zapoznać dziecko z literą “ł, Ł”
“Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby cz. 2” , dla dzieci młodszych “różowa”
część
https://www.mac.pl/flipbooki#wp
Ćwiczenia tematyczne wykonujemy zgodnie z możliwościami dziecka.
2 .Wtorek - “Wiosna na łące”
Utrwalamy pierwszą zwrotkę i refren piosenki “Wiosenne buziaki”
Przeliczamy w zakresie 10, Karta pracy cz. 3, s. 55
Ponadto do przeliczania wykorzystujemy to co mamy w domu: klocki, guziki, kredki...
Proszę “poprowadzić” dzieci w czynnościach dokładania (dodawania) i odkładania
(odejmowania) elementów.
Można też wykonać zadania z kart “Litery i liczby” cz.2, s.44- 45.
Utrwalanie poznanych liter, głosek- wykorzystujemy ćwiczenia- np. wskazujemy dziecku
literę- dziecko ją nazywa, wskazujemy obrazki, przedmioty z otoczenia- mówimy np. “c” jak
...cebula, “m” jak ...motyl. Odwołujemy się do ilustracji z książki, kart pracy lub przedmiotów
z najbliższego otoczenia dziecka.
3. Środa - “Pierwszy motyl”
Proponuję, aby dzieci stworzyły rytmiczną opowieść ruchową do piosenki “Wiosenne
buziaki”.
Podsumowaniem aktywności wokalno- ruchowej dziecka może być występ dla najbliższej
rodziny, a może razem z dzieckiem zaśpiewamy i zatańczymy wg jego pomysłu?
Zapewniam, że w tych trudnych dniach warto zadbać o dobre samopoczucie i dawkę
humoru dla całej Rodziny.
Pierwszy motyl- praca plastyczna- wykorzystajmy inwencję twórczą dziecka i własne
pomysły. Może mniejszy motylek na patyku, którego dziecko umieści w doniczce z kwiatem,
lub większy, pełen ciekawych barw. Warto pokazać dziecku ilustracje motyla i zwrócić
uwagę na symetryczne rozmieszczenie wzorów i barw, wymienić nazwy motyli.
Zabawy słowne- wypowiadamy pierwsze sylaby wyrazów związanych z wiosną, dziecko
kończy np. mo- tyl, kro- ku-sy, a potem zmiana, dziecko mówi pierwszą sylabę, a rodzic,
lub rodzeństwo kończą.
4. Czwartek -”Powitanie wiosny”
Zabawa wokalno- ruchowa przy piosence “Wiosenne buziaki”.
Można dziecku opowiedzieć o zwyczajach związanych z powitaniem wiosny i
pożegnaniem zimy.
Zapoznanie z wczesnowiosennymi kwiatami- Karta pracy, cz. 3, s. 58, nazywanie kwiatów.
Kolorowanie kwiatów - Karta pracy, cz. 3, s. 54, rysowanie po śladzie.
Zapoznanie z monetami i banknotami o nominałach 1 zł, 2 zł, 5 zł, 10 zł
“Litery i liczby” cz. 2, s.50- 51.
5. Piątek -” Wiosna wokół nas”
Słuchanie tekstu przeczytanego przez Rodzica,rodzeństwo i rysowanie po śladach- Karta
pracy, cz. 3, s. 60
Rysowanie po śladzie drogi motylka cytrynka do krokusa.
Oglądanie ilustracji w książce “Nowe przygody Olka i Ady
BB+ książka 5/ 6 latek - s. 54- 55
https://www.mac.pl/flipbooki#wp
Wyjaśnienie przysłowia “W marcu, jak w garncu”
Oglądanie ilustracji, czytanie tekstu książka s. 56 -57, rozmowa nt ilustracji.
Zachęcam gorąco do wysłuchania z dzieckiem utworu Antonio Vivaldiego “Cztery pory
roku. Wiosna” https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI
Mimo konieczności przebywania w domu możemy poczuć radość z budzącej się do życia
przyrody i nacieszyć oczy pięknymi obrazami. Przy okazji, przy kolejnym odsłuchaniu
dziecko może utrwalić nazwy zwiastunów wiosny.
A może odnajdziemy w sobie ukrytą dotychczas w zabieganym świecie, potrzebę słuchania
takiej muzyki?
Dzieci mogą wykonać pracę plastyczną na podstawie wysłuchanego utworu, lub stworzyć
własną improwizację ruchową.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem samodzielnie- Karty pracy, cz.3, s.61.
Pamiętajmy, że są to propozycje do aktywności dzieci. Rodzice regulują co, kiedy i ile
zadań dzieci wykonują.
Mam nadzieję, że dzieci chętnie podchodzą do podanych propozycji. Wiem, że są
pracowite.
Brawo dla wszystkich !
Zawsze uwzględniamy możliwości dzieci. Jednocześnie zachęcamy do kolejnych zadań,
umożliwiając dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania, gromadzenia
doświadczeń.
Życzę dużo zdrowia, przyjemności z obserwowania postępów swoich pociech.
Pozdrawiam
Małgorzata Zywert