Grupa 0a [4]
06.- 08. 04
Dzień dobry Państwu, dzień dobry Drogie Dzieci.
Witam Wszystkich w przedświątecznym tygodniu, krótszym, ponieważ zgodnie z
kalendarium w dniach 09.- 14.04 (od czwartku do wtorku) jest przerwa wielkanocna.
Tematem tego tygodnia w sposób naturalny będzie Wielkanoc.
Mam nadzieję, że pomimo trudnej sytuacji epidemicznej postaramy się stworzyć klimat
świąteczny. Na pewno położymy nacisk na to co jesteśmy w stanie sami zrobić, nie
posiłkując się zbędnymi zakupami, ponieważ wychodzimy z domu tylko w koniecznych
sytuacjach.
Proszę o skupienie uwagi na tym co mamy, a nie na tym czego właśnie nie mamy. Ta
wyjątkowa, niespotykana dotąd przez nas sytuacja daje nam możliwość pokazania dziecku,
jak radzić sobie w trudnych momentach. To może być naprawdę ważna lekcja życiowej
zaradności, odpowiedzialności i znajdowania radości w tym co już mamy.
Musimy się izolować, nie wychodzimy z domu, jednak najważniejsze jest to, że jesteśmy
zdrowi. Zadbajmy o to, stosując się do zaleceń Ministra Zdrowia i Kancelarii Premiera, by w
odpowiednim czasie, w pełni zdrowia skorzystać ze świeżego powietrza.
Proszę zadbać o to, aby stworzyć dziecku poczucie bezpieczeństwa, jednocześnie
przestrzegając wszystkich zaleceń. Postarajmy się, aby dziecku nie przekazywać swoich
lęków, to że się obawiamy jest naturalne, ale dla dziecka może być zbyt obciążające.
Cały pędzący świat nagle zwolnił, a nawet zatrzymał się i mamy teraz więcej czasu, aby
okazywać dzieciom wiele miłości, czułości, to jest im najbardziej potrzebne do stania się
osobami z poczuciem własnej wartości- będą rozkwitały jak piękne, wiosenne kwiaty i
radziły sobie z problemami.
No to czas przejść do wyczarowywania świątecznych radości.
Zacznijmy może od wysłuchania piosenki “ Pisanki, kraszanki”
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
Możemy z dzieckiem porozmawiać nt zwyczajów i tradycji wielkanocnych, przy okazji
wspomnieć piękne chwile swojego dzieciństwa. Dzieci uwielbiają słuchać, o tym co robili
rodzice, jak byli dziećmi. Video do piosenki możemy wykorzystać jako inspirację do
ozdabiania jajek świątecznych lub kolorowanek.
Ponadto przekazuję informacje dotyczące zwyczajów wielkanocnych, które Państwo
możecie wykorzystać w rozmowie z dzieckiem.
Jajko to znak wszelkiego początku, narodzin. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem
śniadania, życząc sobie pomyślności i zdrowia. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest
symbolem nowego życia.
Pisanki - ozdobione jajka- dawano je w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.
Chleb jest podstawowym pokarmem. Dzielenie się nim i wspólne spożywanie jest od
najdawniejszych czasów było znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.
Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem i złem tego świata. Wierzono,
że niezwykłą moc daje gałązka wierzby, drzewa najszybciej okrywającego się zielenią.
Drogie dzieci, ciekawe jak nasza “szkolna” wierzba, którą obserwowaliśmy codziennie. Jak
myślicie, czy jest już pięknie zielona?
Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej, pięknie lukrowane i dekorowane
bakaliami.
Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem podkreśla religijny charakter świątstawia
się go na środku stołu.
Baby drożdżowe- tradycyjne ciasto wielkanocne, pieczone na drożdżach.
Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Obdarowuje dzieci łakociami.
Do opisów zwyczajów wielkanocnych możemy dołączyć wspólne obejrzenie video do
muzyki Modesta Musorgskiego “Taniec kurcząt”.
https://www.youtube.com/watch?v=a3poD0WKe9E
Następnie ten sam utwór, ale w wykonaniu orkiestry symfonicznej, ciekawe doświadczenie,
proszę zauważyć jaki “ energetyczny “dyrygent.
https://www.youtube.com/watch?v=_HPtSftZ3b0&list=RD_HPtSftZ3b0&start_radio=1&t=15
Pięknym podarunkiem dla każdego członka Rodziny może być właśnie wykonana
własnoręcznie lub przy pomocy osoby dorosłej pisanka, jako wspomniany wyżej dowód
życzliwości i sympatii.
Możemy ugotować jajka w łupinach cebuli, zwykle ją mamy w domu- będą miały kolor
brązowy. Jeżeli mamy buraki to uzyskamy kolor różowy. Można wykonać wzorki cienkim,
białym pisakiem, lub wydrapać np. wykałaczką.
Ponadto możemy narysować dziecku kształt jajka na dowolnym formacie papieru, dziecko
może wyciąć i ozdobić jajko wg własnego pomysłu. Może to być wiele drobnych, kolorowych,
“papierowych” jajek, którymi w różny sposób ozdobimy mieszkanie.
Jak Wielkanoc to koniecznie wykonany wspólnie koszyczek wielkanocny. Na to na pewno
będziecie mieli Państwo wiele ciekawych pomysłów z materiałów dostępnych w domu. Ja
zaproponuję najprostszy- z okładki od bloku lub innej sztywnej kartki. Możemy połączyć
elementy zszywaczem lub zszyć igłą z nitką. Oczywiście dziecko wykonuje te czynności,
które są dla niego bezpieczne.
Zachęcam również do wykorzystywania przygotowań świątecznych do utrwalania
przeliczania, np. ile jajek przygotowałam do upieczenia ciasta ? itp.
Warto także zwrócić uwagę na liczebniki porządkowe- np. podaj drugą miseczkę, weź
pierwszą paczkę.
Te sytuacje wykorzystujemy także do utrwalania liter/ głosek- np. “j “ jak jajko, dzielenia na
sylaby jaj- ko.
Możemy także utrwalać pojęcia - nad, pod, w, z, za, pomiędzy.
Ciekawym zajęciem może być wspólne przygotowywanie potraw, gdzie poza przyjemnością
działania dzieci świetnie przygotowują swoje dłonie do podjęcia pisania.
Ponadto dzieci mogą wykonywać z kart pracy “świąteczne zadania”- kolorować, rysować po
śladzie, ozdabiać. Jak będzie wystarczająco dużo czasu możemy zainteresować dzieci
literą “f, F” wykorzystując własną wiedzę lub karty “Litery i liczby” cz.2, dzieci młodsze
“różowa” część.
Jak zawsze są to propozycje aktywności dla “zerówkowiczów”, a Rodzice ustalają plan dnia
zgodnie z możliwościami psychofizycznymi dzieci.
Gorąco pozdrawiam Państwa i Dzieci.
Życzę zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych.
Małgorzata Zywert