Grupa 0a [6]
20- 24 kwietnia
Dzień dobry Państwu, dzień dobry drogie Dzieci.
Witam Wszystkich “poświątecznie” w nadziei, że czas świąt minął spokojnie, a jednocześnie kreatywnie, jeżeli chodzi o sposób spędzania czasu w domu. Rozpoczynamy kolejny tydzień nauki zdalnej. Tak jak Państwo wiecie na poziomie edukacji przedszkolnej nauczyciel informuje Rodziców/ Opiekunów o możliwych aktywnościach dzieci i sposobach ich realizacji. Rodzice są pierwszymi nauczycielami swoich dzieci. Pomyślcie Państwo, jak bardzo Wasze dzieci zmieniły się od tego czasu jak przyszły na świat? Pobyt dzieci w domu to nieustanny rozwój i nauka. Dzieci patrzą,oglądają i obserwują, i uczą się. Dzieci słuchają i słyszą co się wokół nich dzieje, i uczą się. Dzieci mówią i chcą być wysłuchane, i uczą się. Mam nadzieję, że Wszyscy wypracowali już z dziećmi rytm dnia, w którym jest czas na czynności porządkowe, higieniczne, rozwój ruchowy, aktywność poznawczą dziecka, samodzielną zabawę, uczestniczenie w przygotowywaniu posiłków. Dobre nawyki są po prostu dobre, ponieważ porządkują i ułatwiają życie całej rodzinie. Jeżeli myślimy jeszcze o ważnych zmianach w zasadach i regułach, to nie rezygnujmy z wdrożenia ich w życie.. Nowe nawyki powstają poprzez systematyczne powtarzanie oczekiwanych zachowań. Proszę wprowadzać zasady spokojnie i wytrwale. Dobrze byłoby zastanowić się jakie zmiany ułatwią życie wszystkim domownikom, porozmawiać o tym i wprowadzić zasadę, że np. w tym tygodniu pracujemy nad….Niech to będzie jedno, konkretne zadanie na tydzień, które przyniesie trwałą zmianę. Nie zrażajmy się, że nie od razu wszystko będzie “działało”. Zmiana dotychczasowych przyzwyczajeń wymaga nieraz niemałego wysiłku i myślenia o tym, że to co robimy jest ważne i dobre, bo porządkuje nasz świat. Te działania są bardzo istotne i rozwojowe dla dzieci. Pokazują nasze sprawstwo, możliwości wpływu na codzienne życie, a konsekwencje dobrych nawyków zaowocują dobrą jakością życia.
Tak jak Państwa informowałam wielokrotnie celem ogólnym wychowania przedszkolnego zgodnym z podstawą programową jest : “Wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania- uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji”.
W kolejnym tygodniu proponuję krąg tematyczny “Wiosna na wsi”. Przypominam oczywiście o codziennej aktywności ruchowej, która jest nieodzowna dla prawidłowego rozwoju dzieci oraz o “gimnastyce buzi i języka”.
Poniedziałek.
Rozpocznijmy tę tematykę piosenką “Na podwórku” ( sł. i muz. J. Kucharczy)
https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs
Porozmawiajmy z dzieckiem nt treści piosenki, możemy zadawać pytania, dzieci mogą wymieniać zwierzęta występujące w piosence. Proszę dbać o poprawność wypowiedzi dziecka. A teraz warto wykorzystać treść piosenki do zabaw, w których dzieci naśladują odgłosy kolejnych zwierząt, w tym cicho, głośno. Ważne ćwiczenie rozwijające sprawność narządów artykulacyjnych. Proponuję zapoznać dzieci z literą “ż” małą i wielką, drukowaną i pisaną. Wykorzystujemy karty pracy lub flipbooki. Możemy napisać dziecku literę “ż”, a dziecko zrobi kształt litery z plasteliny. Ćwiczenie jest dzieciom znane z zajęć szkolnych.
Ponadto możemy wykorzystać “zielone “ karty pracy, dzieci młodsze “różowe” lub .https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=67
Wtorek.
Utrwalamy piosenkę “Na podwórku”. Naśladujemy odgłosy zwierząt wiejskich. Spróbujmy dzisiaj zrobić z dziećmi ćwiczenia w mierzeniu, używać pojęć- długi, krótki. Rozpocznijmy od użycia dwóch np. długich sznurowadeł równej długości. Ułóżmy je równolegle, aby było widać, że są takiej samej długości. Powiedzmy, że jest to droga do przejścia np. dla mrówki i zapytajmy dziecko, co widzi, ważne, aby samo stwierdziło, że obie drogi są takie same, że mają taką samą długość. Następnie jedną z nich ułóżmy prosto, skos w dół i znowu prosto. Dziecko porównuje sznurówki ułożone jedna pod drugą i zapytajmy, co teraz myśli? Czy teraz drogi są nadal takie same? Jeżeli dziecko wskaże, że droga, która zakręca jest krótsza, to przypomnijmy, co widzieliśmy na początku. Pozwólmy dziecku wielokrotnie składać i rozciągać sznurowadła, aby mogło przekonać się, że pomimo składania mają taką samą długość. A teraz możemy dokonywać pomiaru stopami, a następnie krokami. Możemy mierzyć mały dywanik, chodnik, lub wyraźnie oznaczoną część podłogi. Zwróćmy uwagę dziecka na różnice pomiaru rodziców, rodzeństwa i jego. Pozwólmy dziecku wyciągnąć wnioski, dlaczego te pomiary są różne (długość stóp, długość kroków, która związana jest ze wzrostem). Dzieci uwielbiają matematykę “na żywo”, nie zastanawiając się nawet nad tym, że jest to matematyka. Następnie możemy pokazać linijkę, miarę krawiecką i pozwolić dziecku poeksperymentować z pomiarami. Bądźmy blisko, by w razie potrzeby odpowiadać na ważne pytania.
Środa.
Utrwalamy piosenkę “Na podwórku”. Dzieci mogą stworzyć własną improwizację ruchową do piosenki, wiem, że pomysłów mają wiele. Następnie zabawimy się w naśladowanie głosów zwierząt, ale tym razem możemy wskazywać obrazek w książce, lub może wśród zabawek są figurki zwierząt z wiejskiego podwórka. A teraz przejdźmy do pracy plastycznej nt wiejskiego podwórka lub wybranego zwierzęcia z tego podwórka. Mogą być farby, kredki, ołówek, a może lepienie z plasteliny?
Czwartek.
Możemy z dziećmi porozmawiać na temat :
Po co hodujemy zwierzęta? Wskażmy produkty, które są w domu i pochodzą od określonych zwierząt. Spróbujmy zabawić się z dziećmi, w ten sposób, że my pokazujemy produkt, a dziecko wymienia nazwę zwierzęcia np. jajko- kura, masło- krowa, miód- pszczoła. Proponuję obejrzeć z dziećmi film, gdzie kto mieszka na wiejskim podwórku. Dzieci utrwalą nazwy wiejskich zwierząt.
https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA
Piątek.
Rozmowa nt wiosennych prac na wsi i narzędzi, których się używa. Możemy wykorzystać Karty Pracy cz.4 s.10- 11 oraz wiedzę własną. Proszę, aby dzieci głośno wypowiadały nazwy wybranych narzędzi ogrodniczych. z Kart Pracy cz.4, s.11. Następnie dzieci mogą rysować narzędzia ogrodnicze po śladach. Jak zawsze dzieci mogą wykonywać wszystkie ćwiczenia z kart pracy, które odnoszą się do tej tematyki, ćwiczenia kreślenia po śladzie. A to propozycja z “Domowego przedszkola” jako podsumowanie wiadomości nt wsi.
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
Życzę wiele radości z czasu spędzanego z dziećmi i gorąco pozdrawiam.
Małgorzata Zywert