Grupa 0a [9]
11- 15 maja
Dzień dobry Państwu, dzień dobry drogie Dzieci. Witam w kolejnym tygodniu nauki zdalnej. Tym razem zwrócimy uwagę na tematykę związaną z naszą Ojczyzną i Europą. Przypominam o codziennej aktywności ruchowej i codziennej “Gimnastyce buzi i języka”.
Poniedziałek.
Rozpocznijmy od piosenki “Jestem Polakiem”, która wprowadzi nas w tematykę związaną z tożsamością narodową.https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM Porozmawiajmy z dzieckiem nt treści piosenki. Wyjaśnijmy znaczenie słów - jestem Polakiem, ponieważ mieszkam w Polsce. Poprośmy, aby dziecko powtórzyło słowa: -Jestem Polakiem. -Jesteśmy Polakami. -Mieszkamy w Polsce. -Mówimy po polsku. Skorzystajmy z mapy, aby przy kolejnym odsłuchaniu piosenki wskazywać miejsca, przez które przejeżdża pociąg. Możemy zabawić się w rodzinne wydanie zabawy ruchowej “Pociąg”, wymieniając “po drodze” nazwy miejscowości uwzględnionych w piosence. Dobrze, aby pociąg “zatrzymywał się “ na kolejnych stacjach, a dziecko wskazywało na mapie wymieniane miejscowości. Przy okazji dzieci będą, musiały bezpiecznie “prowadzić” pociąg i naśladować odgłosy jadącego pociągu. Następnie proszę o utrwalenie z dziećmi symboli narodowych- flagi, godła i hymnu. Proszę, aby dziecko wysłuchało 1 zwrotkę hymnu i refren, w wykonaniu chóru męskiego. Jeżeli dziecko wykazuje zainteresowanie może wysłuchać cztery zwrotki. Możemy z dziećmi porozmawiać o tym w jakich okolicznościach śpiewa się hymn. https://www.youtube.com/watch?v=uOEU0mLkBnU Warto obejrzeć wzruszające wykonanie hymnu na meczu w Katowicach https://www.youtube.com/watch?v=TSpEBBwkpPc Następnie zachęćmy dziecko do śpiewania refrenu hymnu, a więc “Marsz, marsz Dąbrowski…”
Wtorek.
Utrwalamy piosenkę “Jestem Polakiem” Ten dzień to będzie dzień naszej stolicy. Musimy koniecznie rozpocząć od wskazania Warszawy na mapie Polski, może to być mapa w Kartach Pracy cz.4 s.28 lub inna mapa, którą posiadamy w domu. Warto , aby dzieci wysłuchały legendę o Warsie i Sawie. https://www.youtube.com/watch?v=lHmFohW0B1s&t=5s Zróbmy wycieczkę po Warszawie. Możemy obejrzeć zdjęcia w Kartach Pracy cz.4 s.30- 31, nazwać te obiekty, wykorzystać książki, które mamy w domu. Możemy także obejrzeć zabytki Warszawy..https://www.youtube.com/watch?v=Klz_m44SJek Następnie proszę, aby dzieci rysowały Syrenę i fale po śladzie KP cz.4 s.29. Proszę narysować dla dzieci na kartkach 4 duże bardzo proste domy, o różnych wysokościach i szerokościach. Zależnie od wielkości domu, proszę, aby dzieci narysowały okna np. w jednym budynku 4, w drugim 6, w trzecim 8 i w czwartym 10. Mogą to być inne liczby podane przez Państwa, ważne, aby liczba okien była zgodna z podaną. Proszę, aby pod każdym budynkiem dzieci napisały odpowiednią liczbę, a następnie pokolorowały obrazek.
Środa.
Utrwalamy piosenkę “Jestem Polakiem”. Dzieci tworzą układ rytmiczny do piosenki, by poruszać się rytmicznie przy muzyce. Wracamy do mapy Polski, KP s. 28. W celu utrwalenia kształtu Polski wykonamy małą mapę. Proszę odrysować kontur Polski przez papier śniadaniowy. Odrysowujemy także linię Wisły, zaznaczamy Warszawę i Bydgoszcz. Następnie przerysowujemy ten kontur na sztywną kartkę i wycinamy. Obserwacja tych czynności będzie dla dzieci bardzo interesująca jako nowy sposób postępowania w celu odtwarzania kształtów. Zadaniem naszych pociech będzie przygotować plastelinę i niebieskim kolorem (zrobić rulonik) odtworzyć linię Wisły. Następnie czerwoną kropką (większą) oznaczają Warszawę, mniejszą Bydgoszcz. Przy okazji możemy wyjaśnić dzieciom, że większa kropka oznacza iż jest to większe miasto. Potem dzieci wypełniają odpowiednimi kolorami kontur mapy - patrząc na mapę w kartach pracy. Tutaj również wyjaśniamy znaczenie kolorów. Proszę zwrócić uwagę dzieci na położenie gór - Tatry i morza- Bałtyk. Po skończonej pracy dzieci porządkują stolik i myją ręce.
Czwartek.
Oczywiście zaczynamy od zabawy rytmicznej przy piosence “Jestem Polakiem”. Dzisiaj będziemy mówić o tym, że Polska leży w Europie. Wykorzystamy mapę Europy - KP cz.4 s.34. Proszę, aby dziecko obejrzało mapę, wskazało granice Polski. Warto zwrócić uwagę dzieci na kształt Europy, położenie Polski. Przeczytajmy dziecku nazwy sąsiadujących państw. Zapoznajmy dzieci z hymnem i flagą Unii Europejskiej https://www.youtube.com/watch?v=WQyD-OrASFc Następnie (KP cz.4 s.34) dzieci oglądają flagi państw Unii Europejskiej, barwy i ich ułożenie. Proszę odczytać nazwy państw, dzieci powtarzają, wskazują flagę i opisują barwy, ich ułożenie - pionowe pasy, poziome, ile kolorów występuje, pomagamy w tych czynnościach, a dzieci rozwijają spostrzegawczość i umiejętność ustnego opisywania. Następnie kolorowanie flag według wzoru i kolejna możliwość utrwalania nazw niektórych państw. W dniu dzisiejszym wykonajmy z dziećmi doświadczenia dotyczące objętości płynów. Powiedzmy o tym, że butelka wody ma 1l lub 0,5 (pół) litra (mała butelka). Przygotujmy kubek, który będzie naszą miarką. Proszę, aby oczywiście w obecności Rodziców , dzieci wlały np. po 2 kubki wody do trzech (może być więcej) różnych naczyń, aby mogły przekonać się, że ta sama ilość wody w różnych naczyniach “wygląda inaczej”. Potem dzieci mogą wykonać to zadanie “sprawdzając” czy w poszczególnych naczyniach są rzeczywiście po dwa kubki wody. Dzieci potrzebują wielokrotnych, powtarzalnych doświadczeń, aby kształtowało się pojęcie objętości. Ponadto eksperymenty z wodą są zawsze bardzo atrakcyjne, a jednocześnie ważne w “dziecięcej matematyce”.
Piątek.
Zaczynamy dzień piosenką “Jestem Polakiem”. Jestem pewna, że dzieci będą już potrafiły zaśpiewać piosenkę przed swoją rodziną. Jest to ważne doświadczenie umożliwiające dzieciom zaprezentowanie swoich umiejętności. Dzisiaj zwrócimy uwagę na to, że Dania leży w Europie, a dokładnie, spotkamy się z Hansem Christianem Andersenem. Wróćmy do mapy Europy i wskażmy dzieciom położenie i flagę Danii. Powiedzmy o tym, że mieszkał tam pisarz Hans Christian Andersen, który pisał niezapomniane baśnie: “Brzydkie kaczątko”, “Księżniczka na ziarnku grochu” i zaprośmy dzieci do wysłuchania baśni. http://audio-bajki.pl/bajki-klasyczne/item/107-ksiezniczka-na-ziarnku-grochu-mp3 Porozmawiajmy z dziećmi nt baśni, zadajmy pytania dotyczące treści. Zachęcamy dziecko do wykonania pracy plastycznej związanej z baśnią. Następnie proponuję zabawę ruchową- podróżujemy po Europie; rowerem - dzieci leżą na podłodze i naśladują pedałowanie, pociągiem- dzieci naśladują pociąg, samolotem- dzieci rozkładają szeroko ręce. Umawiamy się, że po Polsce jeździmy rowerem, do Niemczech jedziemy pociągiem, a do Danii lecimy samolotem. Proszę o utrwalanie liter wykorzystując KP Litery i liczby lub inne materiały dostępne w domu. Bawimy się także sylabami tak jak opisywałam wcześniej. Życzę dobrych wrażeń z wspólnej aktywności z dziećmi i ciekawych pomysłów w każdym dniu.
Pozdrawiam
Małgorzata Zywert