Grupa 0c- Sówki [2]
23-27 marzec
Zachęcamy rodziców do realizacji, wraz z dzieckiem w domu, kolejnej części wybranych przez nas zadań spełniających kryteria realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Temat: Wiosenne przebudzenie.
1. Ćwiczenia słuchowe „Co to”?
Rodzic wypowiada sylabami słowa kojarzące się z wiosną (np.: słoń-ce, tu-li-pan, kwia-ty, tra-wa, kro-ku-sy, mo-tyl). Zadaniem dziecka jest połączenie słów w całość.
2. Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania
Zagadka B. Szelągowskiej o wiośnie.
Wracają ptaki z daleka
i kwiatki kiełkują wokoło.
Nadchodzi pora radosna,
bo właśnie zaczyna się… (wiosna)
3. Praca plastyczna.
Podąrzając za zmianami w przyrodz zachęcamy do poznania pierwszych wiosennych kwiatów: krokusów, tulipanów, przebiśniegów oraz żonkili.
Oto propozycja pracy plastycznej nawiązującej do tygodniowego tematu.
Zamiast plasteliny można wykorzystać bibułę lub kredki, czy farbki.
https://mojedziecikreatywnie.pl/2020/03/wiosenne-drzewko-z-rolki-i-plasteliny/
4. Zabawa muzyczna „Z wiosną” - na powitanie nowej pory roku.
https://www.youtube.com/watch?v=MYQbYYVelR0
5. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka.
Wąchanie kwiatków – dziecko nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując wąchanie kwiatków.
Podlewamy kwiatki – pompujemy wodę do konewki, dziecko unosi język do góry, w stronę nosa, opuszcza go w stronę brody, a następnie obie wargi wysuwają do przodu.
Bocian – dziecko wysuwa wargi mocno do przodu, naśladują dziób bociana, następnie otwiera szeroko wargi i je zamyka.
Żaba – żaba schowała się przed bocianem pod liściem i uśmiecha się szeroko – dziecko szeroko rozciąga wargi, potem uśmiecha się i ściąga wargi.
Kukułka – dziecko ściąga wargi do przodu i naśladuje kukułkę – mówi: ku, ku, ku, ku.
Wiosenne porządki – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wymiata wszelkie zakamarki: wędruje za górne i za dolne zęby.
6. Doświadczenia z nasionami.
Nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy, plastikowe kubeczki, wata lub lignina, dzbanek z wodą.
Dziecko wkłada watę lub ligninę do plastikowego jednorazowego kubeczka. Nalewa do niego tyle wody, by była wilgotna. Odlicza trzy dowolnie wybrane nasiona, wkłada je do środka. Ustawia kubeczki przy oknie i obserwuje kiełkowanie nasion. Przez najbliższy czas prowadzi obserwacje przyrodnicze. Dzieli się swoimi spostrzeżeniami, ogląda kiełkujące nasiona przez lupę, dokumentuje zmiany, wykonując rysunki.
Zachęcamy do nazywania części roślin – korzenie, liście, łodyga.
7. Zabawa matematyczna „Pestki dyni lub słonecznika”.
Pestki dyni (w łupinach i bez nich), 3 talerzyki plastikowe dla dziecka.
Rodzicu, daj dziecku pestki dyni w łupinach i zapyta, czy wie, co to jest. Pokaż również pestki bez łupinek i zachęć do ich próbowania oraz określenia, jakie one są (smaczne, zdrowe, twarde). Następnie poproś dziecko, aby pogrupowało pestki po 4 (5) na swoich talerzykach i przeliczyło, ile ma takich grupek.
8. Ćwiczenia grafomotoryczne „Wiosna”.
Rodzicu, usiądź za dzieckiem w niewielkiej odległości od siebie, tak abyś miał możliwość kreślenia na jego plecach oznak wiosny. Narysuj na plecach dziecka oznaki wiosny: słońce, chmurę, deszczyk, kwiatek, płotek, trawę. Następnie zamieńcie się rolami. Oczywiście można do tej zabawy zaprosić pozostałych domowników.
9.Rozmowa na temat: „Co się kryje w gnieździe ptaka”?
Książki przyrodnicze i encyklopedie dla dzieci o ptakach, plansze.
Rodzic ogląda wraz z dziećmi zdjęcia ptaków i czyta informacje o ich życiu, budowaniu gniazd, składaniu jaj i wykluwaniu się piskląt.
10.Zabawa badawcza „Co znajdziemy w skorupce jaja”?
Jaja: kurze, przepiórcze lub inne dostępne (umyte i sparzone gorącą wodą), talerzyk.
Dziecko dotyka jajko bardzo ostrożnie i podają związane z nim określenia, np.: małe, duże, twarde, białe, kremowe, nakrapiane, okrągłe, owalne, gładkie itp. Rodzic uderza w skorupkę i wylewa zawartość na talerzyk. Nazywa części jaja: żółtko i białko. Dziecko ogląda skorupki jaja
sprawdzają, czy łatwo da się je pokruszyć, co znajduje się w skorupce od środka. Dziecko ogląda jajko na talerzyku, dotyka go delikatnie, sprawdza konsystencję. Po zajęciach należy umyć ręce i upiec wspólnie ciasto lub zrobić jajecznicę, smacznego!
Zachęcamy do zachowania prac plastycznych byśmy mogli je wspólnie obejrzeć po powrocie do przedszkola.
Pozdrawiamy serdecznie,
Hanna Koźmińska i Sylwia Daszkowska