Grupa 0c- Sówki [3]
30marca-3kwietnia
Dzień dobry.
Poniżej znajdują się nasze propozycje aktywności na cały tydzień, które mogą Państwo zrealizować w domu ze swoimi dziećmi.
Temat: Wiosenne powroty.
Zachęcamy do rozpoczęcia aktywności od obejrzenia albumów przyrodniczych
z ptakami.
1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Wiosenne powroty”.
Obrazki: skowronka, bociana, jaskółki, sójki, wróbla.
Rodzic czyta wiersz, w odpowiednich momentach pokazując obrazek właściwego ptaka.
Przyszła wiosna,
a tuż za nią
ptaki przyleciały.
Teraz będą
jak co roku
gniazda zakładały.
Bocian lubi
patrzeć z góry –
dom ma na topoli.
Za to żuraw
wśród mokradeł
raczej mieszkać woli.
A jaskółka
gdzieś pod dachem
gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka
swoje jajka
niesie do sąsiada.
Tyle ptaków
powróciło
do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach,
małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
−−Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
−−Gdzie znajduje się dom bociana?
−−Jak myślisz, co to są mokradła?
−−Gdzie zakłada gniazdo jaskółka?
–– Co robi z jajkami kukułka?
−−Jak się nazywają dzieci ptaków?
2. Zabawa „Gdzie siedzi ptak”?
Pluszowa zabawka – ptak lub wycięty z gazety i przyklejony do kartonu.
Witają się z nim delikatnie, głaszcząc go po grzbiecie. Dziecko znajduje w domu miejsce dla zabawki i ją tam zostawia. Rodzica zadaniem jest podejść do ptaka, i powiedzieć, gdzie jest ptak (np.: na półce, pod krzesłem, obok... za… nad…), następnie znajduje dla niego nowe miejsce. Zabawę powtarzamy dotąd, aż dziecko będzie miało okazję do wypowiedzi wszystkich słów określających położenie przedmiotów w przestrzeni.
3.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka.
Fruwający ptak – dziecko dotyk czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.
Dziobek ptaka – dziecko wypychaj wargi do przodu i, na zmianę, zamyka je i otwiera.
Wysiadywanie jaj – język przykleja za górnymi zębami, nie rusza nim przez 30 sekund.
Budujemy gniazdko – dziecko przesuwa język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust, a następnie ląduje w gnieździe: przykleja język przy górnych dziąsłach.
Dzięcioł – czubkiem języka uderza za górnymi zębami.
4 . Wskazywanie różnic i podobieństw między obrazkami.
Obrazki bocianów: białego, czarnego, białoszyiego.
Rodzic pokazuje zdjęcia ptaków i podaje ich nazwy.
http://ptaki.info/bocian_bia%C5%82y
http://ptaki.info/bocian_czarny
https://www.ekologia.pl/wiedza/zwierzeta/bocian-bialoszyi
Rodzic prezentuje obrazki i kilkakrotnie powtarza nazwę każdego z ptaków. Następnie prosi dziecko o nazwanie poszczególnych bocianów. Kolejne działanie to wskazanie różnic (np. w upierzeniu) i podobieństw w wyglądzie ptaków (np. długi dziób).
Dziecko może się również zastanowić, od czego wzięły się nazwy bocianów i którego bociana widujemy w Polsce najczęściej.
CIEKAWOSKA
Bociany nie lubią jeść żab. Jedzą je w ostateczności, gdy wokół trudno o inny pokarm. Natomiast chętnie spożywają owady, dżdżownice, cienkie węże, małe ryby
i gryzonie. Bociany, nie mogąc upolować żab w zaspokajających ilościach (z powodu znacznych zmian środowiska drastycznie zmniejszyła się liczebność tych płazów), więc zmieniły swoje upodobania i zaczęły się odżywiać wyżej wymienionymi zwierzętami.
5. Zabawa manualna „Robimy gniazdo”, i praca plastyczna „Bocian”.
Kawałki miękkich gałązek, siano, lub z papieru, gazet. „Robimy gniazdo”
Dziecko wraz z rodzicem spróbuje uformować z dostępnych materiałów gniazdo dla bociana.
Wykonanie pracy plastycznej „Bocian”.
Pasek białego papieru, kawałek czerwonego papieru na dziób bociana, czarna kredka, klej.
Dzieci łączą ze sobą klejem początek i koniec białego paska (tak aby wyszło koło). Doklejają papier w kolorze czerwonym (dziób) i rysują w odpowiednim miejscu oczy. Następnie umieszczają bociana w stworzonym wcześniej gnieździe.
https://www.youtube.com/watch?v=hyGRipn0jq0
Podpowiedź na youtubeJ
6. Eksperymenty plastyczne: „Jak powstają kolory wiosny.”?
Palety malarskie lub kawałki grubej folii, farby plakatowe: żółta, niebieska, czerwona, pędzle, woda, sylwety krokusów.
Przygotujcie z dziećmi na palecie farby plakatowe w trzech kolorach. Połączcie je ze sobą, rozcieńczcie je wodą i mieszając pędzelkiem. Dzieci obserwują powstałe kolory i podają propozycje tego, co można namalować w danym kolorze. Np. z połączenia żółtej farby i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można namalować liście; po połączeniu żółtej farby i czerwonej farby powstał kolor pomarańczowy, którym można namalować owoc pomarańczy, a z połączenia niebieskiej farby i czerwonej farby powstał kolor fioletowy, którym można pomalować sylwety krokusów wycięte z kartonu.
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-krokus.html
Można spróbować przerysować, nie trzeba drukować!
7. Wyliczanka Ene, due, rabe.
Rodzic wylicza za pomocą rymowanki (wskazuje na kolejne siebie i dziecko, mogą dołączyć pozostali członkowie domu): Ene, due, rabe, połknął bociek żabę. Żaba – Tadeusza. W brzuchu mu się rusza. Osoba wskazane na końcu rymowanki wydaje dźwięk kojarzący się z wiosną a my słuchamy i odgadujemy (lub dziecko), co to jest, np.: kum, kum – żaba, kle, kle – bocian, kapu-kap – wiosenny deszcz, ćwir, ćwir – wróble, ku-ku – kukułka, fiju, fiju – skowronek, szsz – wietrzyk, itp.
8. Zabawa matematyczna „Żabki w stawie”.
Dla dziecka: niebieska kartka w kształcie stawu (owalna), 5 obrazków żabek.
Rodzicu poproś, aby dziecko umieściło w stawie dwie żabki.
Za chwilę poproś aby, do tych które ma w stawie doskoczyła do nich jeszcze jedna żabka.
Zadaj pytanie dziecku Ile jest teraz żabek? Możesz modyfikować w dowolny sposób zarówno liczbę dodawanych, jak i odejmowanych żabek.
9. Zabawa „ Przeczenia”.
Dziecko dopowiada przeczenia do podanych przez Rodzica słów: nieszybki (wolny), nieciepły (zimny), niemały (duży), niestary (młody), niemokry (suchy), niewesoły (smutny), niedaleki (bliski), niebiedny (bogaty), niedługi (krótki) itp.
10. Zabawa ruchowa „Przylot bocianów”.
- dziecko biega po mieszkaniu i macha szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecące bociany. Na hasło Rodzica.: Gniazdo – lądują, składając skrzydła blisko ciała, i stają na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekocą z radości.
- Raz, dwa, trzy, bocian patrzy.
- Opaska z czerwonym dziobem bociana.
Dziecko jest żabką. Porusza się, skacząc w przysiadzie po całym pokoju, Rodzic w opasce (bocian) jest odwrócone do niego tyłem i mówi: Raz, dwa, trzy, bocian patrzy! Gdy bocian odwraca się – żabka zastyga w bezruchu. Dziecko, jak się poruszy, zakłada opaskę i przejmuje rolę bociana. Można zaprosić pozostałym domowników i zamieniać się rolami.
Życzymy udanej zabawy!
Jeżeli przedszkolaki mają ochotę pokazać nam swoje prace plastyczne można wysłać ich zdjęcia na e-mail:
nauczanie.online.0.3.sp10@gmail.com
Pozdrawiamy serdecznie,
Sylwia Daszkowska i Hanna Koźmińska