Grupa 0c- Sówki [3]

Opublikowano: 2020-03-29 18:59, Numer artykułu: 23540 , Autor: H.Koźmińska

30marca-3kwietnia

 

Dzień dobry.

Poniżej znajdują się nasze propozycje aktywności na cały tydzień, które mogą Państwo zrealizować w domu ze swoimi dziećmi.

 

Temat: Wiosenne powroty.

Zachęcamy do rozpoczęcia aktywności od obejrzenia albumów przyrodniczych
z ptakami.

1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej  „Wiosenne powroty”.

Obrazki: skowronka, bociana, jaskółki, sójki, wróbla.

Rodzic czyta wiersz, w odpowiednich momentach pokazując obrazek właściwego ptaka.

Przyszła wiosna,

a tuż za nią

ptaki przyleciały.

Teraz będą

jak co roku

gniazda zakładały.

Bocian lubi

patrzeć z góry –

dom ma na topoli.

Za to żuraw

wśród mokradeł

raczej mieszkać woli.

A jaskółka

gdzieś pod dachem

gniazdko swe zakłada.

Zaś kukułka

swoje jajka

niesie do sąsiada.

Tyle ptaków

powróciło

do nas razem z wiosną!

W dużych gniazdach,

małych gniazdkach

niech pisklęta rosną! 

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

−−Jakie ptaki są wymienione w wierszu?

−−Gdzie znajduje się dom bociana?

−−Jak myślisz, co to są mokradła?

−−Gdzie zakłada gniazdo jaskółka?

–– Co robi z jajkami kukułka?

−−Jak się nazywają dzieci ptaków?

 

2. Zabawa „Gdzie siedzi ptak”?

Pluszowa zabawka – ptak lub wycięty z gazety i przyklejony do kartonu.

Witają się z nim delikatnie, głaszcząc go po grzbiecie. Dziecko znajduje w domu miejsce dla zabawki i ją tam zostawia. Rodzica zadaniem jest podejść do ptaka, i powiedzieć, gdzie jest ptak (np.: na półce, pod krzesłem, obok... za… nad…), następnie znaj­duje dla niego nowe miejsce. Zabawę powtarzamy dotąd, aż dziecko będzie miało okazję do wypowiedzi wszystkich słów określających położenie przedmio­tów w przestrzeni.

 

3.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

    Lusterko dla  dziecka.

Fruwający ptak – dziecko dotyk czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.

Dziobek ptaka – dziecko wypychaj wargi do przodu i, na zmianę, zamyka je i otwiera.

Wysiadywanie jaj – język przykleja za górnymi zębami, nie rusza nim przez 30 sekund.

Budujemy gniazdko – dziecko przesuwa język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust, a następnie ląduje w gnieździe: przykleja język przy górnych dziąsłach.

Dzięcioł – czubkiem języka uderza za górnymi zębami.

4 . Wskazywanie różnic i podobieństw między obrazkami.

Obrazki bocianów: białego, czarnego, białoszyiego.

Rodzic pokazuje zdjęcia ptaków i podaje ich nazwy.

http://ptaki.info/bocian_bia%C5%82y

http://ptaki.info/bocian_czarny

https://www.ekologia.pl/wiedza/zwierzeta/bocian-bialoszyi

Rodzic prezentuje obrazki i kilkakrotnie powtarza nazwę każdego z ptaków. Następnie prosi dziecko o nazwanie poszczególnych bocianów. Kolejne działanie to wskazanie różnic (np. w upierzeniu) i podobieństw w wyglądzie ptaków (np. długi dziób).

Dziecko może się również zastanowić, od czego wzięły się nazwy bocianów i którego bociana widujemy w Polsce najczęściej.

CIEKAWOSKA

Bociany nie lubią jeść żab. Jedzą je w ostateczności, gdy wokół trudno o inny pokarm. Natomiast chętnie spożywają owady, dżdżownice, cienkie węże, małe ryby

 i gryzonie. Bociany, nie mogąc upo­lować żab w zaspokajających ilościach (z powodu znacznych zmian środowiska drastycznie zmniej­szyła się liczebność tych płazów), więc zmieniły swoje upodobania i zaczęły się odżywiać wyżej wymie­nionymi zwierzętami.

 

5. Zabawa manualna „Robimy gniazdo”, i praca plastyczna „Bocian”.

Kawałki miękkich gałązek, siano, lub z papieru, gazet. „Robimy gniazdo”

Dziecko wraz z rodzicem spróbuje uformować z dostępnych materiałów gniazdo dla bociana.

Wykonanie pracy plastycznej „Bocian”.

Pasek białego papieru, kawałek czerwonego papieru na dziób bociana, czarna kredka, klej.

Dzieci łączą ze sobą klejem początek i koniec białego paska (tak aby wyszło koło). Doklejają papier w kolorze czerwonym (dziób) i rysują w odpowiednim miejscu oczy. Następnie umieszczają bociana w stworzonym wcześniej gnieździe.

https://www.youtube.com/watch?v=hyGRipn0jq0

Podpowiedź na youtubeJ

 

6. Eksperymenty plastyczne: „Jak powstają kolory wiosny.”?

Palety malarskie lub kawałki grubej folii, farby plakatowe: żółta, niebieska, czerwona, pędzle, woda, sylwety krokusów.

 

Przygotujcie z dziećmi na palecie farby plakatowe w trzech kolorach. Połączcie je ze sobą, rozcieńczcie je wodą i mieszając pędzelkiem. Dzieci obserwują powstałe kolory i podają propozycje tego, co można namalować w danym kolorze. Np. z połączenia żółtej farby i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można namalować liście; po połączeniu żółtej farby i czerwonej farby powstał kolor pomarańczowy, którym można namalować owoc pomarańczy, a z połączenia niebieskiej farby i czerwonej farby po­wstał kolor fioletowy, którym można pomalować sylwety krokusów wycięte z kartonu.

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-krokus.html

Można spróbować przerysować, nie trzeba drukować!

 

7. Wyliczanka Ene, due, rabe.

Rodzic  wylicza za pomocą rymowanki (wskazuje na kolejne siebie i dziecko, mogą dołączyć pozostali członkowie domu): Ene, due, rabe, połknął bociek żabę. Żaba – Tadeusza. W brzuchu mu się rusza. Osoba wskazane na końcu rymowanki wydaje dźwięk kojarzący się z wiosną a my słuchamy i odgadujemy (lub dziecko), co to jest, np.: kum, kum – żaba, kle, kle – bocian, kapu-kap – wiosenny deszcz, ćwir, ćwir – wróble, ku-ku – kukułka, fiju, fiju – skowronek, szsz – wietrzyk, itp.

8. Zabawa matematyczna „Żabki w stawie”.

Dla dziecka: niebieska kartka w kształcie stawu (owalna), 5 obrazków żabek.

Rodzicu poproś, aby dziecko umieściło w stawie dwie żabki.

Za chwilę poproś aby, do tych które ma w stawie doskoczyła do nich jeszcze jedna żabka.

Zadaj pytanie dziecku Ile jest teraz żabek? Możesz modyfikować w dowolny sposób zarówno liczbę dodawanych, jak i odejmowanych żabek.

 

9. Zabawa „ Przeczenia”.

Dziecko dopowiada przeczenia do podanych przez Rodzica słów: nieszybki (wolny), nieciepły (zimny), nie­mały (duży), niestary (młody), niemokry (suchy), niewesoły (smutny), niedaleki (bliski), niebiedny (bo­gaty), niedługi (krótki) itp.

10. Zabawa ruchowa „Przylot bocianów”.

  • dziecko biega po mieszkaniu i macha szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecące bociany. Na hasło Rodzica.: Gniazdo – lądują, składając skrzydła blisko ciała, i stają na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekocą z radości.
  • Raz, dwa, trzy, bocian patrzy.
  • Opaska z czerwonym dziobem bociana.

Dziecko jest żabką. Porusza się, skacząc w przysiadzie po całym pokoju, Rodzic w opasce (bocian) jest odwrócone do niego tyłem i mówi: Raz, dwa, trzy, bocian patrzy! Gdy bocian odwraca się – żabka zastyga w bezruchu. Dziecko, jak się poruszy, zakłada opaskę i przejmuje rolę bociana.  Można zaprosić pozostałym domowników i zamieniać się rolami.

Życzymy udanej zabawy!

Jeżeli przedszkolaki mają ochotę pokazać nam swoje prace plastyczne można wysłać ich zdjęcia na e-mail: 

nauczanie.online.0.3.sp10@gmail.com 

 

Pozdrawiamy serdecznie,

Sylwia Daszkowska i Hanna Koźmińska