Grupa 0c- Sówki [6]
Serdecznie witamy Rodziców oraz nasze Przedszkolaki.
Życzymy Wam wesołej zabawy i nauki w domu. Mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogli złapać się za ręce.
Temat: Dbamy o przyrodę.
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Rzeka – dziecko naśladuje łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszając językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladuje odgłos rzeki: plum, plum, plum.
Rybki– dziecko naśladuje rybki, które wyskakują z wody – unosi czubek języka w stronę nosa, a po chwili opiera go o górne zęby, kilkakrotnie powtarza ten ruch.
Pszczółki– dziecko naśladuje ruchy latających pszczół – opiera język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
Miód– dziecko naśladuje misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzi język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
Czyste powietrze– dziecko wdycha świeże powietrze – wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami.
Wąż – wśród trawy sunie wąż, dziecko naśladuje odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opiera język o dolne zęby, rozciąga wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontroluje w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.
2. Rozgrzewka rytmiczno-ruchowa https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
3. Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała – Wzrost rośliny.
Nagranie muzyki relaksacyjnej.
Dziecko słucha muzyki relaksacyjnej, naśladuje wzrost rośliny – od klęku podpartego do wspięcia na palce. Zabawę można powtarzać kilkakrotnie.
4. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.
Rodzicu przeczytaj zagadkę i proś dziecko o podanie rozwiązania. Dziecko mówią swoje rozwiązanie.
O porządek trzeba dbać,
wiedzą o tym także dzieci.
Do odpowiednich worków
każdy wrzuca… (śmieci)
Piosenka o segregacji śmieci https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
5. Segregowanie zakrętek według kolorów.
Plastikowe zakrętki w pięciu kolorach.
Zakrętki plastikowe w pięciu kolorach. Zadaniem dziecka jest posegregowanie zakrętek według kolorów.
Należy uświadomić dziecku, że zakrętki można wyrzucić albo zrobić z nich coś nowego, np. ładny obrazek lub jakąś zabawkę.
6. Praca plastyczna Kolorowe obrazki z zakrętek.
Dla każdego dziecka: kartka z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelina, zakrętki zdobyte po mleku czy innych produktach.
Ze zdobytych w grze zakrętek dzieci układają obrazki według własnych pomysłów. Pokazują je N., a następnie przyklejają klejem do kartek. Na koniec dorysowują lub dolepiają z plasteliny brakujące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, ślimak.
7. Wprowadzenie do tematu zajęć – wypowiedzi dziecka na temat czystej wody i brudnej wody.
Dwa słoiki: w jednym jest czysta woda, a w drugim brudna (można celowo ją zabrudzić, np. ziemią).
Dziecko oglądają oba słoiki. Zastanawiają się, gdzie jest czysta woda, a gdzie brudna. Na koniec rodzic zadaje pytanie: Z którego słoika napilibyście się wody? Dlaczego?
Burza mózgów: Dlaczego zwierzęta potrzebują wody?
Arkusz brystolu, flamaster.
Zapisz wszystkie odpowiedzi dziecka na arkuszu brystolu. Następnie ponownie je odczytaj i wspólnie z dzieckiem zastanawiacie się, co zrobić, żeby zwierzęta, np. w lesie, miały dostęp do czystej wody (to znaczy, co zrobić, żeby woda w różnych miejscach była czysta).
8. Rozmowa o zanieczyszczaniu powietrza przez ludzi – Chcemy mieć czyste powietrze.
Obrazki z dymiącymi kominami.
Spróbuj ocenić z dzieckiem, czy powietrze w waszej okolicy jest czyste i czy dobrze się nim oddycha.
9. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Jak pachnie…?
Słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy, zielone i czarne paski z kolorowego papieru.
Dziecko jeszcze raz wącha zawartość słoiczków i ocenia, czy dany zapach jest przyjemny, czy się podoba. Do każdego zapachu dobiera kolor, który do niego pasuje (jeśli jest przyjemny – kolor zielony, jeśli nieprzyjemny – kolor czarny).
Następnie przyklejają kolorowe paski na odpowiednich słoiczkach.
Słoiczek z perfumą, można go zrobić psikając na watę.
Słoiczek z rozgniecionym czosnkiem.
Słoiczek z utartym chrzanem.
Słoiczek z płynem do płukania tkanin.
Słoiczek z odświeżaczem powietrza, popsikana wata.
Słoiczek z zapachową zawieszką samochodową.
Słoiczek ze skórką z cytrusów
Słoiczek z kapustą kiszoną itp.
Rodzicu umieść w słoiczkach (z zakrętkami). Odkręcają słoiczki, niech dziecko wącha i odgaduje, co to za zapach.
10. 22 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Ziemi
Rodzicu,
- obejrzyj wraz z dzieckiem wideo o tym jak ludzie mogą pomóc naszej planecie, omów z dzieckiem co należy a czego nie należy robić żeby nasza planeta pozostała zdrowa, spróbójcie zaśpiewać refren. https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
- podziel karty pracy na cały tydzień, przeczytaj dziecku instrukcje na karcie pracy, dziecko wykonuje samodzielnie zadania
- zasiej z dzieckiem w doniczce na balkonie/w ogródku kwiaty/warzywa lub zasadz drzewko w ogrodzie
11. Quiz Jak dbamy o przyrodę?
Dziecko potwierdza prawidłową odpowiedź, wstając i mówiąc: Tak!,
a nieprawidłową – pozostając w bezruchu (siedzą) i mówiąc: Nie!
Dobrze, aby każda odpowiedź była przez dziecko uzasadniona.
Przykładowe zdania:
Zwierzęta nie czują, kiedy się im dokucza.
Śmieci powinno się wyrzucać do specjalnych pojemników, a jeśli ich nie ma – do kosza.
Każda woda, którą pijemy, powinna być czysta.
W lesie wolno krzyczeć.
Warto sadzić kwiaty w ogrodzie.
Zachęcamy również do korzystania z oferty audycji dla dzieci Polskiego Radia. Wśród nich jest m.in. codzienna audycja "Książka do poduszki" https://www.polskieradio.pl/18/8290
Czekamy na zdjęcia od Was (nauczanie.online.0.3.sp10@gmail.com).
Pozdrawiamy serdecznie,
Sylwia Daszkowska
Hanna Koźmińska
Pliki do pobrania: