Język polski 6c [8]

Opublikowano: 2020-04-26 18:19

j.polski kl. 6C tydzień 27 – 29.04. [8]

 

Poniedziałek

Temat: Afryka i jej dzieci – mity i fakty.

Poszukaj mapy Afryki (np. atlas geograficzny, globus, Google map) i dobrze się jej przyjrzyj. Czy jest duża? Gdzie leży? Co wiesz o Afryce i jej mieszkańcach?

Przeczytaj tekst ze str. 151-152 (skorzystaj ze słowniczka pod tekstem), zastanów się, które z opisanych faktów najbardziej Cię zaskoczyły? Na temat tego kontynentu panuje wiele stereotypów. Co to jest stereotyp? Zapisz definicję.

Stereotyp to skrótowy, uproszczony i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości odnoszący się do rzeczy, osób, grup społecznych, instytucji itp.

Pomyśl, skąd wzięły się stereotypy na temat kontynentu afrykańskiego?

Sformułuj i zapisz 7 pytań do kogoś, kto wrócił do Polski z kontynentu afrykańskiego (obowiązkowo na plusa). Pytania prześlij do 4.05. na adres dariapanek@interia.pl

 

Wtorek

Temat: Nie wszyscy jesteśmy tacy sami, czyli kodeks turysty.

Wielu z nas lubi podróżować i choć teraz musimy siedzieć w domu, to możemy się przygotować do przyszłych wyjazdów. Przeczytaj „Poradnik dobrych manier” ze str. 153-154.

Zastanów się, dlaczego inne niż polskie zwyczaje mogą nas dziwić i dlaczego nie powinniśmy okazywać naszym gospodarzom niezadowolenia. Jak należy się zachowywać  przy stole podczas posiłków w obcym państwie? Dlaczego nieładnie jest mówić, że potrawy, obyczaje, stroje w naszym kraju są lepsze?

Napisz w zeszycie, co to znaczy, że za granicą jest się ambasadorem własnego kraju.  Nie przysyłaj odpowiedzi.

 

Środa  2 lekcje

Temat: Dyktando ortograficzne – pisownia wyrazów z rz i ż.

Poproś dorosłego, aby zrobił Ci dyktando z wyrazów z ubiegłego tygodnia. Nie oszukuj. Policz liczbę błędów. Nie przysyłaj zapisu.

Drzemka, zegarmistrz, ujrzał, malarz, kolejarz, książka, sierżant, służba, mżawka, brzeg, żyto, żaba, żuraw, marzyciel, obrażony, drużyna, biżuteria, brzuszek, małżeństwo, mężczyzna, żona, wieża, strażnik, róże, przygotowania, rzeczy, wrzawa, drżeć, olbrzymi, kradzież.

 

Temat: Miasta słowem malowane.

Dzisiaj nadal podróżujemy na niby. Czesław Miłosz jest autorem wiersza pt. Ojciec objaśnia”. Przeczytaj go (podręcznik, str. 156). Zauważyłeś, że utwór ma malarski charakter?

Zastanów się, kto mówi w wierszu i do kogo? Dlaczego tekst wiersza jest ujęty w cudzysłów?

Wymień miasta, o których pisze osoba mówiąca w wierszu – poszukaj ich na mapie Europy.

Wypisz z wiersza trzy epitety i trzy przenośnie oraz dwa porównania (obowiązkowo na plusa). Zadanie wyślij do 5.05. na adres dariapanek@interia.pl