Język polski 8a i 8b [17]

Opublikowano: 2020-05-03 21:01

Dla 8a i 8b

4.05 poniedziałek

Ćwiczenia ortograficzne – wielkie i małe litery.

Pamiętajcie: imiona i nazwiska piszemy wielką literą, ale pseudonimy i przezwiska również.

W tytułach książek wielka litera jest na początku, dalej piszemy małe, chyba, że występuje w tytule nazwa własna, wtedy oczywiście piszemy ją wielką literą.

W tytułach czasopism jest coś do zapamiętania – w tytułach, które się odmieniają, piszemy każdy wyraz dużą literą (z wyjątkiem spójników i przyimków), w tytułach nieodmiennych (np. „Dookoła świata”, „Poznaj swój kraj”, „Nad poziomem morza”) piszemy tylko pierwszą literę wielką.  W nazwach geograficznych składających się z kilku słów pamiętajcie o metodzie „łapki” , o której mówiłam już wiele razy (jeśli zakrywamy jedną część nazwy łapką i ta nazwa pozostaje zrozumiała i używana, wtedy ten zakryty wyraz małą literą, ten drugi dużą, np. Morze Bałtyckie i morze Bałtyk).

Zapamiętajcie też, że mówimy małą literą i wielką literą, NIE: z małej lub z wielkiej litery.

A teraz wyrazy do nauczenia:

Morze Bałtyckie, morze Bałtyk, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Wybrzeża”, „Dookoła świata”, „Porwanie Baltazara Gąbki”, Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Kochanowskiego w Bydgoszczy, Polak, język polski, historia, hotel, hotel „Pod orłem”, Polskie Koleje Państwowe (PKP), „Czterej pancerni i pies”, jezioro Śniardwy, jezioro Jeziorak, Czarna Hańcza, Mount Everest, Czomolungma, Ziemia (planeta), ziemia, Księżyc (ciało niebieskie), księżyc, Burek, Mikuś, Marek Piegus, Pałac Kultury i Nauki.

Zadanie dziś nietypowe. Proszę obejrzeć jeden odcinek „Porwania Baltazara Gąbki”. Do napisania jest streszczenie tego odcinka – na ocenę do 14.05.

 

 

1.       Po co istnieją marzenia?

 

Zastanów się i zapisz kilka zdań na temat marzeń. Porozmawiaj o marzeniach i ich spełnianiu z domownikami. Twoja notatka będzie na temat: Czas pandemii – czy warto marzyć? To tylko przygotowanie do ważniejszej pracy (w przyszłym tygodniu). Nie wysyłajcie tego zadania do oceny.

 

2.       Pytania o marzenia.

 

Odpowiedz pisemnie na pytania:

 

Jakie marzenia chcecie zrealizować?

 

Jakie cele pośrednie musicie przed sobą postawić, aby zrealizować te marzenia?

 

Co może pomóc osiągnąć te cele?

 

Co może przeszkadzać w dojściu do celu?

 

W jaki sposób możecie pokonać przeszkody na drodze do realizacji marzeń?

 

 

 

Zanim zabierzecie się do odpowiadania, wykonajcie sobie spis marzeń w formie wykresu, może być słoneczko (w środku MOJE MARZENIA). Podkreślcie te najważniejsze lub najbardziej upragnione. Potem dopiero wykonajcie powyższe ćwiczenie.

 

 

 

3.       Wiersz dobry – to wiersz ciągle aktualny.

 

Co to jest dobra poezja? Zastanów się, jakie widzisz kryteria oceny wiersza. Które według Ciebie są dobre, a które słabe? Tylko pomyśl, nic nie zapisuj.

 

Przeczytaj wiersz Anny Kamieńskiej pt. Prośba ze s.197.

 

Zapisz notatkę w zeszycie.

 

O jakich czasach pisała A. Kamieńska?

 

Jak można interpretować ten wiersz w odniesieniu do czasu pandemii korona wirusa?

 

Czy Twoim zdaniem to dobra poezja?

 

Czy jeśli wiersz można odczytać na wiele sposobów, zależnie od sytuacji lub własnego nastroju, to podnosi to jego wartość?

 

 

 

Wykonaj na koniec ćwiczenia 1, 4 i 5 ze strony 197. Odpowiedzi na pytania i ćwiczenia są na ocenę do 12 maja. Czekam niecierpliwie, ostrzę komputer, żeby wstawiać piątki!

 

 

 

4.       Co to jest alegoria?

 

 

 

Przeczytaj definicję alegorii ze s. 195.

 

Po zapoznaniu się z tekstem Folwark zwierzęcy (s. 194-195) wykonaj ćwiczenia 4 i 5, s. 196  pisemnie do 14 maja.

 

Uwaga! Jeśli macie ochotę, przeczytajcie cały Folwark zwierzęcy G. Orwella. To niezapomniana lektura. W podobnym klimacie jest Świnka Marcina Wolskiego. Polecam z całego serca jedną i drugą książkę! Trochę się ubawicie, a trochę zadumacie…