Język polski 8a i 8b [18]

Opublikowano: 2020-05-10 21:34

 ortografia 8a, 8b, 11.05,

 

Ćwiczenia ortograficzne – ó,u.

 

Wyrazy do nauczenia i wykorzystania w tekście:

spóźnienie, powrót, bura, długo, róża, wśród, usprawiedliwienie, ósma, paskudnie, pod warunkiem, tłuste, grube, pół, samochód, lustro, puder, ułożyć, uśmiech, cudownie, kuć żelazo, póki gorące, ukłuć szpilką, dużo, mówić, stchórzyć, ulubione, rzeczułka, umówione, zauważyć, w ogóle, Urszula, Jurek.

Ułóżcie, proszę, 15 zdań (opowiadanie) o randce Jurka z Urszulą. Niech tekst składa się z trzech akapitów (wstępu, rozwinięcia i zakończenia – uwaga! wstęp i zakończenie nie mają dotyczyć tematu bezpośrednio, tylko ogólnie, o randce tych dwojga piszemy wyłącznie w rozwinięciu), niech będzie w nim użyte 15 wyrazów z podanych wyżej i niech ortografia i interpunkcja okażą się bez zarzutu, wszak to ćwiczenie ortograficzne przecież. Ocenię te teksty najpóźniej 14 maja. Jeśli ktoś nie prześle opowiadania na czas, dostanie 1. Przepraszam, że tak straszę, ale nie mogę ciągle Was głaskać po główkach i pobłażać lenistwu. Mam nadzieję, że się spiszecie – dosłownie i w przenośni (spisać się w przenośni znaczy dobrze coś wykonać). Udanej randki życzę! Zostańcie w domu!

MJ

 

12.05.Piszemy rozprawkę.

13.05. Budowa rozprawki.

14.05. Kryteria oceny rozprawki.

15.05. Przemyślenia związane z tezą i zbieranie materiału do pracy (cytaty, przykłady – warto je sobie wynotować), plan szczegółowy rozprawki.

 

Podaję tezę do rozważenia i napisania rozprawki. Ta rozprawka ma prócz tezy zawierać kilka argumentów popierających tezę, kilka negujących tezę, przykłady potwierdzające i obalające tezę, (dobrze, jeśli przykłady jakoś tematycznie łączą się z argumentami), a także wnioski wynikające z rozważań. Praca ma zawierać ok. 200 słów.Uwaga! Tym razem naprawdę nie pozwalam nic kopiować z Internetu. Zależy mi bardzo na tym, żebyście przećwiczyli pisanie rozprawki tak, jak to będzie na egzaminie. Przeznaczcie na to powiedzmy pół godziny, może 40 minut, nie więcej, postarajcie się pisać od razu na czysto. Przepisać na komputerze można już poza wyznaczonym czasem. Nie będę sprawdzać, kto jak długo pisał, ale warto się kontrolować, żeby wiedzieć, ile Wam to zajmuje. Jeśli mnie choć trochę lubicie i macie taką możliwość, piszcie na komputerze. Wkrótce i tak zepsują mi się oczy, ale wyraźne prace lepiej mi się czyta. A jak odbiorca zadowolony to… sami wiecie! (to oczywiście żarty).

Oceny wystawiam najpóźniej w poniedziałek 18 maja. Wszystkim! Myślę, że nie warto odkładać tego na ostatnią chwilę, ale też pomyślcie dzień czy dwa nad tematem, pozbierajcie ciekawe cytaty (zapisane oczywiście w cudzysłowie). Chcę poznać Wasze zdanie na zadany temat, nie zdanie jakichś obcych mi ludzi, którzy w dodatku piszą i myślą słabiej od Was. Wierzę w Wasze umiejętności! Jesteście wielcy! (naprawdę tak uważam, nie zmyślam).

A oto teza:

„Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać”. (Walt Disney)

W ubiegłym tygodniu były już zadania dotyczące tej myśli, miały one pomóc i jakby przyzwyczaić Was do rozważań na ten temat.

Życzę miłych chwil podczas pisania. To naprawdę może być przyjemne!

Jeszcze kryteria oceny:

I Zgodność z tematem – 1p.

II Szeroka realizacja tematu – 5p.

III Budowa rozprawki (Teza lub hipoteza, argumenty za i przeciw, przykłady za i przeciw, wnioski) – 5p.

IV Akapity – 4p.

V Spójność wypowiedzi (logika, wynikanie jednego zdania z drugiego, uporządkowanie treści według ważności) – 3p.

VI Styl – 2p. 0-2 bł. stylistyczne, językowe, 1p. 3-4 bł., 0p. 5 bł. i więcej

VII Ortografia - 2p. 0-1 bł., 1p. 2-3 bł., 0p. 4 bł. i więcej

VIII Interpunkcja – 2p. 0-3 bł., 1p. 4-6 bł. , 0p. 7 bł. i więcej

Max. 24 punkty.

Dyslektycy w dwóch ostatnich punktach mogą dodać wszędzie po dwa błędy. Pamiętajcie, że dyslektyk musi zaczynać zdanie wielką literą i kończyć kropką. Jeśli tego nie robi, błędy liczą się normalnie. No i musi być czytelne pismo!

No to do pracy, Rodacy! Pomarzyć, dobra rzecz.