Język polski 8a i 8b [22]
8.06 poniedziałek, 8a,8b,
Ćwiczenia ortograficzne – wakacje tuż, tuż…
Słówka: już, tuż, późno, wkrótce, bagaż, walizka, przytroczyć, podróż, przygotowania, posłuży, dłuższy, krótkie, plaża, góry, morze(morski), może(przypuszczenie), upał, wędrówka, przecudowne, kościół, wieża, zachmurzenie, mgła, żaglówka, jacht, klub, obóz, burza, niebezpieczeństwo, wirus, higiena, pociąg, przedział, samochód, dobrze, hamulec, przeżycia, pocztówki, hamburgery, mrożonki, oranżada, pożegnanie
Napiszcie tekst o przygotowaniach wakacyjnych. 15 zdań jak zwykle. Tytuł: Wakacje tuż, tuż…
9.06 Rozprawka – Trzeba zadbać o świat, w którym przyszło nam żyć.
Przypominam, że rozprawka składa się z tezy, argumentów za i przeciw, przykładów do argumentów i wniosków. Te części oddzielamy akapitami. To ważne, bo dostaje się punkty za kompozycję.
Tezą może być sam temat, napisany na początku, od akapitu, można przerobić to na hipotezę, czyli pytanie.
W zależności od tego, jakie wnioski przewidujemy na końcu, zbieramy więcej argumentów i przykładów za tezą lub przeciw niej.
Pamiętajcie, że wnioski muszą wynikać z tego, co napisaliście, a nie z tego, co ogólnie sądzicie i macie gdzieś w głowie.
Stosujcie słownictwo związane z rozprawką( te takie moim zdaniem, sądzę, jak wynika z powyższych rozważań… takie słownictwo było już podawane na prawdziwych lekcjach w szkole, ale jak się zapodziało, można wygooglać). Ważne jest też odwoływanie się do lektur. Obowiązkowe lektury macie zapisane w zeszytach. Od zapoznania się z ich listą i przypomnienia sobie, o czym one są zacznijcie pisanie rozprawki. Dobrze naszkicować sobie plan i się go potem trzymać. Na koniec warto sprawdzić pisownię niektórych wyrazów w słowniku. Pamiętajcie o przecinkach (przed który, że; ale przed do którego, w którym, z którym itp.) dodatkowe punkty dostaje się za cytaty. Nauczcie się kilku, przysłowia mogą być cytatami, nie zapominajcie o cudzysłowach!
I ostatnia moja prośba do ostatniej w tej szkole rozprawki: nie przepisujcie tego z Internetu ani znikąd! Jesteście mądrzy, bystrzy, wykształceni, wierzcie w siebie! Życzę frajdy z pisania!
Czasu jest mało, oddajcie mi to mailem do 12 czerwca. Koniecznie! Zdążę wtedy sprawdzić i odesłać dobre rady na egzamin. Jeśli ktoś chce sobie poprawić ocenę z j. polskiego tą pracą, musi wysłać 10.06.
10.06 Powtórzenie form wypowiedzi.
Cechy rozprawki macie na poprzedniej lekcji. Powtórzcie sobie budowę charakterystyki (4 części, 4 akapity, przedstawienie postaci, wygląd, charakter + przykłady, ocena), opowiadania (3 części, 3 akapity, wstęp i zakończenie ogólne, odnośnie do tematu tylko w rozwinięciu, mile widziane cytaty, zwroty akcji, „dzianie się”, logiczny ciąg zdarzeń, wynikanie jednego zdania z drugiego), sprawozdanie (kto, gdzie, kiedy, po co, jak, ocena wydarzenia), list prywatny (miejscowość, przecinek, data, nagłówek, 1.akapit – dlaczego piszemy list,2.akapit – sprawa, 3.akapit – pozdrowienia, podpis, PS), list oficjalny, list motywacyjny (podręcznik s. 281), zaproszenie i ogłoszenie (na palcach pisaliśmy części).
Jeśli zapomnieliście coś, co już mówiliśmy o formach wypowiedzi, zawsze można poprosić Google AleKlasa.
15.06 Powtórzenie środków poetyckich.
Tu też odsyłam do Google AleKlasa.
Pytanie retoryczne, porównanie, metafora (tu także uosobienie), epitet, powtórzenie (anafora), refren, apostrofa, przerzutnia, onomatopeja, eufemizm.
Jeszcze rymy i rytm. Rymy: męskie i żeńskie, dokładne i niedokładne, parzyste, krzyżowe i okalające. Rytm regularny – ta sama ilość sylab w wersach, rytm niedokładny – różna liczba sylab w wersach. Wiersz bezrymowy – wiersz biały.
19.06 Czas na wypoczynek! Dziś polecam zajęcia na po-, czyli poleżeć i poczytać. A jak ktoś nawet na to nie ma siły, poprosi mamę lub Tatę o poczytanie czegoś ciekawego głośno. To miłe zajęcie dla całej Rodziny.
Czyli akcja: Poczytaj mi Mamo lub Poczytam Ci, Mamo lub cała Polska czyta Dzieciom!
Żeby nie było oszustwa, poproszę trzy zdania o tym czytaniu. Co, kto, o czym. I tyle…
Życzę oczywiście połamania pióra na egzaminie! Niech Wam skrzydła nie opadają, walczcie o każdy punkt dla własnej satysfakcji. Potraktujcie to ambicjonalnie. Dacie radę, jesteście dobrze przygotowani, bohaterscy, dzielni i nieustraszeni. Nie śpieszcie się, pracujcie dokładnie i spokojnie. Festina lente! (Spiesz się powoli). Trzymam kciuki! Trzymam kciuki! TRZYMAM KCIUKI!!!
MJ