Język polski dla klas 5b i 5c, 6c, 7a [2]

Opublikowano: 2020-03-19 12:33

Język polski klasy 5B i 5C zadania (2)

 

Witam znowu. Oto kolejne zadania dla Was.

  • Stopniowanie przysłówków (ciąg dalszy) – Zeszyt ćwiczeń, strony 33-34,

 zadania od nr 8 do 12.

  • Co już wiemy o przyimkach i spójnikach? – przeczytajcie w podręczniku przypomnienie i  nowe wiadomości ze stron 175 i 176.

Teraz czas na zadania: nr 1-2 ze str. 175, 3, 5 i 6 ze str. 176.

  • Jak Wam poszła charakterystyka bohatera mitologicznego? Polubiliście ich?

Mity są  nadal obecne w naszej rzeczywistości w związkach frazeologicznych (frazeologizmach) – podręcznik str. 214 oraz 230 – 231. Znacie pojęcia paniczny strach, czy pięta Achillesa.  Wykonajcie ćwiczenia 7 i 8 ze str. 214, a następnie

 ćw. 1 ze str. 232.

 

Nie odwlekajcie pracy na później. Napiszcie do mnie, jak sobie radzicie

na e-dzienniku albo przez pocztę internetową. Mój adres to: dariapanek@interia.pl

Powodzenia.

 

Język polski -  klasa 6c – zadania (2)

 

Witam ponownie. Do pracy gotowi, start!

Temat: „Ta wyspa to wspaniały, kwitnący ogród” – opis krajobrazu  na podstawie powieści pt. „Ania z Zielonego Wzgórza”

  • Przypominam: opis to przedstawienie szczegółów dotyczących wyglądu kogoś lub czegoś, charakterystyka czegoś.

Przeczytaj na głos podany fragment. Przedstaw go graficznie (narysuj). Ustal, czy wszystko można przedstawić graficznie w formie rysunku i które elementy będą odgrywały w tym opisie główną rolę (np. kształty, kolory).

Następnie wyszukaj środki stylistyczne użyte przez autorkę.

- epitety (określenia rzeczowników, np. bursztynowe wydmy)

- porównania (zestawienie dwóch członów połączonych za pomocą wyrazów porównujących: jak, niby, niczym, na kształt, jakby, np. wygląda niczym lilia wodna)

- przenośnie (czyli metafory to występowanie wyrazu w nowym znaczeniu, np. ptaszek zimorodek nad wodą to niebieska torpeda, mieć niezadbaną fryzurę -  mieć szopę na głowie).

 

„Aleją nazywali mieszkańcy tych stron czterechset- czy pięciusetjardowy odcinek drogi, nad którym sklepiały się dwa rzędy wielkich, rozrośniętych, w tej chwili białym kwieciem osypanych jabłoni, przed wielu laty zasadzonych tu przez jakiegoś starego dziwaka rolnika. Jechali pod długim sklepieniem śnieżnobiałego pachnącego kwiecia. Panował pod nim łagodny, różowy półcień, daleko zaś w głębi lśniło zabarwione purpurą wieczorne niebo niby wielka rozeta okna zamykająca nawę katedry.”

 

  • Przeczytaj teraz fragment rozmowy Ani z Mateuszem.

- „Oto jest staw rodziny Barrych.”

- „Fe, jaka szkaradna nazwa. Ja bym to inaczej określiła. Jezioro Lśniących Wód! Tak, to jest odpowiednie. Poznaję to po owym dreszczu, bo jeśli nazwa, którą nadaję, jest naprawdę piękna, to natychmiast dreszcz mnie przejmuje.”

 

Dlaczego Ania zupełnie inaczej niż większość ludzi widzi otaczający ją świat przyrody? Napisz odpowiedź z uzasadnieniem (6-7 zdań).

 

Napiszcie mi na e-dzienniku lub na maila: dariapanek@interia.pl, jak sobie radzicie, jak idzie nauka samodzielna? Pozdrawiam. D.P.

 

Język polski -  klasa 7a – zadania (2)

 

Witam ponownie. Czy udało Wam się napisać rozprawkę? Czy byliście bardzo surowi dla Balladyny? Czas na ciąg dalszy.

Temat: Fatalna siła miłości

Miłość napędza ludzi do działania, to jeden z motorów życia. A jak to było z tym uczuciem w lekturze? Kto, kogo, za co i jak kochał? Trzeba to rozstrzygnąć.

  • Jeśli nie pamiętasz dokładnie treści lektury, przeczytaj fragment z podręcznika

(str. 22-28), a następnie wykonaj ćwiczenia  nr 4 - 6, 8 – 9 (odpowiadaj całymi zdaniami, nie pisz SMS-ów).

  • Na podstawie ”Balladyny”, innych lektur i własnych przemyśleń napisz, jakie wnioski na temat roli miłości w życiu człowieka można wysnuć (8-9 zdań). Pamiętaj, że nawet w takiej wypowiedzi mają być akapity.

 

Zróbcie zadania rzetelnie, pracujcie samodzielnie. Dacie radę. Powodzenia. D.P.

PS Czekam na informacje od Was, jak idzie nauka samodzielna. Jestem na e-dzienniku i na dariapanek@interia.pl