Język polski dla klasy 4a [10]
Witajcie Kochane Słoneczka!! Mam nadzieję, że wypoczęliście sobie przez weekend i macie siły do pracy w tym tygodniu:)
Przygotowałam dla Was trochę literatury, trochę gramatyki, by urozmaicić Wam te nietypowe lekcje.
Zatem do dzieła!
Poniedziałek 11.05.20
Temat: Tworzymy synonimy.
Dzisiaj porozmawiamy o wyrazach bliskoznacznych, synonimach. Pewnie zastanawiacie się, co to takiego? Już wyjaśniam: synonimy, wyrazy bliskoznaczne, podobieństwa. Posługujemy się nimi na co dzień, choć pewnie nie przywiązujemy do tego większej wagi. Każdy z nas używa ich w swoich wypowiedziach, niezależnie od tego, czy wygłaszamy ważną przemowę, czy rozmawiamy z przyjacielem. Synonimy są dla języka naszych wypowiedzi całkowicie naturalne, ale czy potrafimy powiedzieć czym tak naprawdę są? Aby odpowiedzieć na pytanie odkryjmy historyczne znaczenie tego słowa. Słowo „synonim” pochodzi od greckiego słowa synōnymía, które oznacza „współistnienie”. Za Encyklopedią PWN możemy powtórzyć, że synonimami są „wyrazy lub związki frazeologiczne bliskie znaczeniowo innym wyrazom lub związkom”. Mówiąc prościej, wyrazami bliskoznacznymi nazwiemy wszystkie te wyrazy i wyrażenia, których sens i znaczenie są takie same lub bardzo podobne do znaczeń innych wyrazów.
Myślę, że teraz już nikt nie ma wątpliwości, czym będziemy zajmować się! Tak właśnie, bogaceniem naszego słownictwa, tym, na co niejednokrotnie zwracam uwagę. Po dzisiejszej lekcji już wszyscy będą mówić, zamiast powtarzania w każdym zdaniu słowa „fajna” – ciekawa, interesująca
1. Otwórz podręcznik na str. 123 i przeczytaj informacje o tym, jak korzystać ze słownika wyrazów bliskoznacznych?
2. Wykonaj w zeszycie zadanie 1 ze str. 123. Jeśli nie masz słownika wyrazów bliskoznacznych, skorzystaj z internetowego np. https://www.synonimy.pl/
3. Zrób w zeszycie ćw. 5 lub 6 ze str. 124
Zadań nie odsyłaj.
Wtorek 12.05.20
Temat: Lekcja tolerancji.
Dzisiaj zajmiemy się bardzo ważnym problemem, a mianowicie brakiem tolerancji. Zastanowimy się, dlaczego ludzie przejmują się opinią innych? Odpowiemy na pytanie: czy jesteśmy tolerancyjni?
1. W słowniku synonimów wyszukaj wyrazów bliskoznacznych do słowa „tolerancja” i zapisz w zeszycie kilka przykładów.
2. Otwórz podręcznik na str. 125 i przeczytaj fragment opowiadania pt. „Najwyższa góra świata”.
3. Po przeczytaniu historii Kuby zastanów się, kto jest jej narratorem. Oceń zachowanie nauczycielki i dzieci, odszukaj fragmenty świadczące o braku tolerancji wśród dorosłych i dzieci.
4. Odpowiedz na pytania z zadania 2 ze str. 129
5. Pisemnie odpowiedz na pytania 3 i 4 ze str. 129
6. Zapisz w zeszycie następującą notatkę.
Osoba tolerancyjna;
a) jest cierpliwa i wyrozumiała dla innych
b) szanuje cudze poglądy
c) nie komentuje wyglądu innych
Środa 13.05.20
Temat: Do czego potrzebny nam przyimek a do czego spójnik?
Dzisiaj poznamy przyimek i spójnik. Nauczymy się rozpoznawać te części mowy i używać ich w zdaniach.
1. Otwórz podręcznik na str. 211 i przeczytaj informacje dotyczące przyimka.
2. Zapisz w zeszycie takie równanie:
PRZYIMEK + RZECZOWNIK = WYRAŻENIE PRZYIMKOWE
w + zamku = w zamku
3. Otwórz podręcznik na str.218 i przeczytaj najważniejsze informacje i spójniku.
Już wiesz, że od dawna posługujesz się zarówno przyimkiem jak i spójnikiem.
4.Przejdź teraz do „Zeszytu ćwiczeń” i zrób dowolnych 5 ćwiczeń ze stron 35 – 39.
Zadań nie musisz odsyłać.
Czwartek, Piątek 14.05.20, 15.05.20
Temat: Jak opisać przedmiot?
Zastanów się i wymień najbardziej charakterystyczne cechy podanych przedmiotów. Zapisz je w zeszycie.
piórnik – …………………………………………………………………………………………
książka – ………………………………………………………………………………………...
tornister – ………………………………………………………………………………………..
buty – ……………………………………………………………………………………………
kubek – ………………………………………………………………………………………….
1. Otwórz podręcznik na str. 142 i przeczytaj uważnie informacje z ramki. Zwróć uwagę na przydatne słowa. Pamiętaj, że każdy opis musi składać się z trzech części: wstępu, rozwinięcia, zakończenia. Czytając ramkę z prawej strony, zwróć uwagę i zastanów się nad tym, co powinno znajdować się w poszczególnych częściach.
2. Przeanalizuj opis kubka zawarty na str. 143.
3. Teraz zapisz w zeszycie
Schemat opisu przedmiotu
1. Określenie, jaki przedmiot będzie opisywany. |
2. Opisanie: • Jakiej jest wielkości, wagi, kształtu? • Z jakiego materiału jest wykonany? • Jaki jest w dotyku, czy wydaje dźwięki, czy/jak pachnie? |
3. Przedstawienie cech charakterystycznych. |
4. Wyjaśnienie: • Czy jest w nim coś szczególnego? • Czy mi się podoba? |
Zapamiętaj go dobrze. Będziemy z nim pracować także w starszych klasach.
4. Teraz przynieś tabliczkę czekolady i połóż przed sobą. TYLKO NIE JEDZ! Jeszcze nie teraz. Bez niej nie będziemy mogli pracować.
5. Podaj jak najwięcej określeń czekolady, która leży przed Tobą. Wykorzystaj przydatne słowa ze str. 142.
6. Jeśli skończyłeś opis, to znaczy, że dotrwałeś i nie zjadłeś ani cząsteczki czekolady. Super! Teraz zapytaj dorosłych, czy możesz nagrodzić się nią za ciężką pracę. Smacznego!
7. Otwórz „Zeszyt ćwiczeń” na str.118 – 121 i zrób dowolne 4 zadania. Nie musisz ich do mnie odsyłać.
8. Praca domowa:
Wykorzystując schemat opisu przedmiotu znajdujący się powyżej, opisz jeden z przedmiotów znajdujący się w podręczniku na str. 143, w zadaniu 1.
Swój opis odeślij do mnie na adres: jola.markwitan@gmail.com do 19.05
Zacznij czytać kolejną lekturę. Jest nią książka Andrzeja Maleszki pt. „Magiczne drzewo. Czerwone krzesło”. Zaczniemy omawiać ją 01.06.20
Kochani!
Jeśli będziecie mieli jakiekolwiek pytania, wątpliwości co do prac domowych, czy lekcji, możecie skontaktować się ze mną np. przez e – dziennik czy drogą meilową. Pamiętajcie, że jestem, myślę o Was i baaaaardzo tęsknię. Mam nadzieję, że w tym tygodniu uda się nam zobaczyć i porozmawiać.
Wasza p. Jola