Język polski dla klasy 4a i 4b [7]

Opublikowano: 2020-04-20 07:54

                                               Zadania 4a i 4b                                                              20.04 – 24.04.20

 

Kochani!

Za nami kilka dni odpoczynku. Minęły one baaardzo szybko. Przed nami dwa miesiące wytężonej nauki i … upragnione wakacje!!! Zanim jednak one nadejdą, bierzmy się do pracy. 

 

                                                           Lekcja                                               20.04.20 (poniedziałek)

 

Temat: Komiczne przypadki w życiu Mikołajka.

 

Na dzisiejszej lekcji poznamy definicję opowiadania oraz puenty. Sprawdzimy, czy historia o Ludeczce jest opowiadaniem, czy posiada puentę. Porozmawiamy o zachowaniu bohaterki tej historii. Poszukamy w naszej lekturze innych opowiadań o zaskakujących zakończeniach.

 

1. Przeczytaj opowiadanie pt. „Ludeczka”.  Znajduje się ono w książce pt. „Mikołajek” (ale o tym na pewno wiesz. Przecież przez kilka minionych tygodni czytałaś/łeś tę lekturę:)) Gdyby jednak ktoś jej nie posiadał, to proszę otworzyć podręcznik na stronie 117 i je przeczytać.

2. Odpowiedz na pytanie: „Kto opowiada o wydarzeniach?”

3. Teraz przeczytaj i zapisz do zeszytu informację dotyczącą „opowiadania”. Znajdziesz ją w podręczniku na str. 120.

4. Sprawdź, czy powyższa historyjka posiada cechy opowiadania.

5. Odpowiedz pisemnie na pytanie: dlaczego Mikołajek nie lubił dziewcząt?

6. Przerysuj do zeszytu i uzupełnij poniższą tabelkę:

 

 

Jak zachowuje się Ludeczka wobec Mikołajka?

Jak zachowuje się w obecności mamy Mikołajka?

Jaka jest naprawdę?

 

 

 


7. Opowiedz, jak Ty oceniasz Ludeczkę. Użyj następującego słownictwa: Sądzę, że...; Myślę, że...; Uważam, że...; Wydaje mi się, że...; Twierdzę, że...; Mam wrażenie, że… 

8. Przeczytaj jeszcze raz dwa ostatnie zdania tego opowiadania. Przyznasz, że są one zaskakujące?

Nazywamy je puentą. Jest to zaskakujące sformułowanie podkreślające sens wypowiedzi lub utworu literackiego umieszczone na końcu. (Zapisz tę definicję w zeszycie i zaznacz np. innym kolorem).

9. Poszukaj w lekturze innych opowiadań, które mają zaskakujące zakończenie i wypisz ich tytuły do zeszytu.

Notatki nie odsyłaj, chyba, że zostaniesz o to przeze mnie poproszony.

 

 

                                                           Lekcja                                                           21.04.20 (wtorek)

 

Temat: Chcemy przyjaźnić się z Mikołajkiem i resztą chłopaków.

 

Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o przyjaźni. Zastanowimy się nad tym, czy warto mieć przyjaciół. Ustalimy, jakie cechy powinien posiadać prawdziwy przyjaciel. Odpowiemy na pytania, czy warto zaprzyjaźnić się z Mikołajkiem i jego kolegami. Wykonamy zadania z Karty pracy dotyczące przyjaźni między chłopcami z lektury. 

 

1. Ustnie odpowiedz na następujące pytania:

a) Co to jest przyjaźń?

b) Dlaczego warto mieć przyjaciół?

c) Kogo można nazwać przyjacielem?

d) Jakie obowiązki mamy wobec przyjaciół?

2. Wypisz w zeszycie, np. w postaci „słoneczka”, jak najwięcej wyrazów bliskoznacznych do słowa „przyjaciel”.

3. Zastanów się nad pytaniem: „Dlaczego warto przyjaźnić się z Mikołajkiem i jego kolegami?”. Zapisz w zeszycie wnioski z zadania.

4. Wykonaj zadania z Karty pracy i wklej ją do zeszytu. (załącznik)

5. Praca domowa:

Napisz e-mail do Mikołajka, w którym opiszesz swoich najlepszych kolegów i/lub koleżanki. Wykonaj to zadanie do 28.04

Notatki nie odsyłaj, chyba, że zostaniesz o to przeze mnie poproszony.

 

 

                                                                       Lekcja                                               22.04.20 (środa)

 

 

Temat: Jaki powinien być stosunek ludzi do psów? Nasze rozważania zainspirowane opowiadaniem pt. „Reks”.

 

Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o zwierzętach i opiece nad nimi. Punktem wyjścia uczynimy opowiadanie pt. „Reks”. Zastanowimy się nad stosunkiem bohaterów tej historii do tytułowego „Reksa”. Sięgając do naszych doświadczeń i obserwacji zastanowimy się nad tym, jaki stosunek do zwierząt mają ludzie i z czego on wynika. Na koniec przygotujemy rady, wskazówki dla tych, którzy chcieliby zaopiekować się zwierzęciem ze schroniska.

 

1. Przypomnij sobie treść opowiadania.

2. Wypowiedz się na temat stosunku bohaterów opowiadania do Reksa. Zastanów się nad kolejnymi reakcjami mamy, zachowaniem taty oraz przeżyciami, uczuciami Mikołajka.

3. Do jakiego wniosku można dojść? Jaki jest stosunek bohaterów do Reksa? Wniosek zapisz w zeszycie.

4. Co możemy powiedzieć o stosunku ludzi do psów (zwierząt)? By odpowiedzieć na to pytanie, uzupełnij tabelę.

Postawy zachowania wobec psów (zwierząt)

Przykłady niewłaściwych postaw, zachowań

Przykłady właściwych postaw, zachowań

a)

b)

c)

d)

a)

b)

c)

d)

Jakie są prawdopodobne przyczyny niewłaściwych zachowań, postaw ludzi wobec psów (zwierząt)?

a)

b)

c)

d)

 

Wnioski

a)

b)

c)

 

5. Zastanów się jak można nieść pomoc zabłąkanym, wałęsającym się psom, zwierzętom?

6. Praca domowa:

Zredaguj zbiór wskazówek (podpowiedzi, rad) dla kolegi, koleżanki, którzy chcą zaopiekować się zwierzęciem ze schroniska. ( Na przykład: gdzie szukać informacji? Gdzie zwrócić się o pomoc? Co będzie potrzebne? Jak dbać o przygarnięte zwierzę? Jak postępować ze zwierzęciem? Czego unikać?)

Notatki nie odsyłaj, chyba, że zostaniesz o to przeze mnie poproszony.

 

 

 

                                                           Lekcja                                               23.04.20 (czwartek)

 

 

Temat: Wagarować czy nie wagarować? Rozważamy o skutkach naszych decyzji.

 

Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o szkolnym problemie – wagarach. Wyjaśnimy sobie istotne pojęcia związane z tym problemem. Swoje rozważania oprzemy o opowiadanie pt. „Świetnieśmy się bawili”. Zastanowimy się nad tym, dlaczego uczniowie chodzą na wagary? Czy jest to dobry pomysł na rozwiązanie szkolnych problemów? Zredagujemy zbiór porad i podpowiedzi dla tych, którzy mają problemy z nauką.

 

1. Wyjaśnij znaczenie podanych słów: wagary, wagarowicz, wagarować, pójść na wagary

2. Przypomnij sobie opowiadanie pt. „Świetnieśmy się bawili”.

3. Zastanów się: kto z kim  i dlaczego poszedł na wagary? Jak one przebiegały? Jakie uczucia towarzyszyły wagarowiczom?

4. Zastanów się nad problemem: Czy wagary to dobry pomysł na rozwiązanie problemów z nauką?

Najpierw określ pozytywne i negatywne następstwa wagarowania. Następnie przemyśl problem i podejmij decyzję. Uzasadnij ją. Wykonaj to zadanie pisemnie w zeszycie.

5. Praca domowa:

Zredaguj zbiór wskazówek (podpowiedzi, rad) dla kolegów i koleżanek, którzy maja problemy z nauką. ( Np. Jakie są skuteczne metody, sposoby uczenia się? Jak planować naukę? Do kogo zwrócić się o pomoc w razie problemów z nauką?)

Notatki nie odsyłaj, chyba, że zostaniesz o to przeze mnie poproszony.

 

 

                                                           Lekcja                                                           24.04.20 (piątek)

 

 

Temat: Czy ucieczka z domu to dobry pomysł na rozwiązanie problemów? - „Uciekam z domu”.

 

Dzisiaj ostatnie spotkanie z bohaterami „Mikołajka”. Zastanowimy się nad tym, czy ucieczka z domu to dobry pomysł na rozwiązanie swoich problemów.

 

1. Przypomnij sobie treść opowiadania pt. „Uciekam z domu”.

2. Zastanów się nad tym, jaka sytuacja doprowadziła do tego, że Mikołajek postanowił uciec z domu oraz nad uczuciami, jakie mu towarzyszyły w czasie podejmowania tej decyzji. Zapisz w zeszycie:

sytuacja –

uczucia –

3. Uporządkuj we właściwej kolejności etapy ucieczki Mikołajka z domu. Pracuj z tekstem opowiadania. Efekty pracy zapisz w zeszycie.

Powrót do domu.

U Kleofasa – nieudana próba pożyczenia roweru.

Przed domem Alcesta – namawianie kolegów do wspólnej ucieczki.

W sklepie z zabawkami.

Spakowanie potrzebnych rzeczy.

W cukierni – kupienie eklerki.

Pierwszy odpoczynek – posiłek w postaci kawałka czekolady.

Wylanie butelki atramentu na nowy dywan.

4. Odpowiedz na pytanie problemowe postawione w temacie lekcji. Uzasadnij swoje zdanie. Wnioski zapisz w zeszycie.

5. Zadanie domowe:

Mikołajek po powrocie powinien przeprosić mamę za swoje zachowanie. Sformułuj i zapisz jego wypowiedź.

Notatki nie odsyłaj, chyba, że zostaniesz o to przeze mnie poproszony.


Pliki do pobrania: