Język polski dla klasy 4b [13]
Zadania 4b 01.06 – 05.06.20
Kochane Słoneczka!
W tym tygodniu będziemy obchodzić piękne święto! Tak, tak: chodzi mi o Dzień Dziecka!!!
W dniu tak pięknym i wspaniałym,
życzę Wam sercem całym -
moc uśmiechu i radości,
szczęścia, zdrowia, pomyślności.
Wasza pani Jola
Poniedziałek 01.06.20
Temat: Obchodzimy Międzynarodowy Dzień Dziecka.
Dziś obejrzyjcie prezentację i świętujcie!
Wtorek 02.06.20
Nadzisiejszej lekcji porozmawiamy o najsławniejszym polskim poecie – Adamie Mickiewiczu, którego nazywa się wieszczem narodowym. Wieszcz narodowy to natchniony poeta, prorok, traktowany jako duchowy przywódca narodu. Szczególną rolę pojęcie to odegrało w okresie romantyzmu, epoce, w której poetę traktowano jako geniusza, jednostkę wybitną, wyrastającą ponad przeciętność. Właśnie w tej epoce żył Adam Mickiewicz. Obok Adama Mickiewicza tytułem tym określa się także Juliusza Słowackiego i Zygmunta Krasińskiego.
Poznamy także fragment z epopei narodowej pt. „Pan Tadeusz”. Epopeja narodowa to utwór literacki o istotnym znaczeniu dla danego narodu.
Zapiszcie temat lekcji.
Temat: Obrazy słowem malowane – A. Mickiewicz „Pan Tadeusz” (fragmenty).
1. Obejrzyj prezentację przedstawiającą biografię naszego narodowego wieszcza – Adama Mickiewicza.
https://www.youtube.com/watch?v=J3yTj9Futu0
2. Przeczytaj informacje dotyczące narodowej epopei pt. „Pan Tadeusz”, które znajdują się w podręczniku na str. 158 („O lekturze słów kilka”).
3. Wysłuchaj fragmentu „Pana Tadeusza”
https://www.youtube.com/watch?v=PAU-0coKNuQ
4. Odpowiedz ustnie na pytanie 1 i 2 ze str. 160
5. Z wyrazem „chmura” istnieje wiele związków frazeologicznych np.:
a) być jak chmura gradowa
b) chodzić z głową w chmurach,
c) mieć pochmurne oblicze
d) drapacz chmur
Proszę, wyjaśnij ich znaczenie i zapisz w zeszycie.
Środa 03.06.20
Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o słynnej legendarnej postaci Mistrzu Twardowskim. Być może ktoś z Was o nim słyszał?
Zapiszcie temat lekcji.
Temat: Kim był pan Twardowski?
1. Otwórz podręcznik na str. 176 i przeczytaj tekst Jana Adamczewskiego pt. „O Mistrzu Twardowskim”.
2. Zapisz w zeszycie plan wydarzeń do tekstu w formie zdań lub równoważników zdań.
3. Ustnie odpowiedz na pytanie 4 ze str. 176
Czwartek, Piątek 04.06.20, 05.06.20
Dzisiaj będziemy kontynuować nasze spotkanie z panem Twardowskim i jego żoną. Zapoznamy się z balladą Adama Mickiewicza pt. „Pani Twardowska”, wyjaśnimy trudne wyrazy, porozmawiamy o miejscach zdarzeń przedstawionych w balladzie, omówimy zadania, które diabeł otrzymał od Twardowskiego, opiszemy głównego bohatera. Pracę rozłóż na dwa dni.
Temat: Przed czym czmychnął diabeł?
1. Otwórz podręcznik na str. 177. Możesz przeczytać tekst ballady lub obejrzeć
https://www.youtube.com/watch?v=HnM2hv7BFsE
2. Przeczytaj trudne wyrazy wraz z wyjaśnieniami, które znajdują się pod tekstem ballady.
3. Wyjaśnij w zeszycie znaczenie słowa „cyrograf” i napisz, do czego zobowiązywał on bohatera.
4. Odpowiedz ustnie na pytania 1, 2, 3, 6 znajdujące się pod tekstem na str. 183.
5. Zapisz w zeszycie zadania, które pan Twardowski powierzył diabłu.
6. Wykonaj w zeszycie zadanie 10.
Jeśli będziecie mieli jakiekolwiek kłopoty z zadaniami lub będziecie potrzebowali spotkania, rozmowy ze mną, to możecie do mnie napisać przez e – dziennik lub maila.
Wasza pani Jola