Język polski dla klasy 4b [4]
Pierwszy tydzień e – szkoły za nami. Przed nami kolejny tydzień wytężonej pracy. Do dzieła więc!!!
Jak Wam idzie obcowanie z „Mikołajkiem”? Obawiam się, że niedługo będziemy go omawiać. Daję jeszcze tydzień na przeczytanie tej lektury. Kto przeczytał już, niech sobie przypomni treść oraz bohaterów.
Przejdę teraz do zadań na każdą godzinę języka polskiego w nadchodzącym tygodniu.
Poniedziałek 30.03.20
Lekcja
Temat::Na scenie i za kulisami.
Kochani!
W piątek obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Teatru. Dlatego zapraszam Was do wirtualnej wizyty w niecodziennym miejscu. Proszę, obejrzyjcie krótki film:
https://www.facebook.com/OperaBaltycka/videos/531373340909240/
Mam nadzieję, że wycieczka po Operze Bałtyckiej wywarła na Was duże wrażenie. Może kiedyś wybierzemy się tam? Teraz zabieramy się do pracy. Waszym zadaniem na dziś jest zrobienie notatki dotyczącej teatralnych kulis na podstawie obejrzanego filmu oraz notatki zamieszczonej w podręczniku na str. 188 – 189 („Ludzie teatru”). Notatkę wykonajcie w zeszycie w dowolnej formie. (Przy okazji poćwiczycie tę formę pisemnej wypowiedzi ;))
Powodzenia!
Wtorek 31.03.20
Lekcja
Temat: Jak odmienia się czasownik w czasie przeszłym i przyszłym?
Dziś gramatyka.
Zapiszcie w zeszytach:
Czasowniki w czasie przyszłym odmieniają się osoby, liczby i rodzaje. W liczbie pojedynczej czasownik odmienia się przez trzy rodzaje:
r. męski – (on) przyszedł
r. żeński – (ona) przyszła
r. nijaki – (ono) przyszło
W liczbie mnogiej czasownik odmienia się przez dwa rodzaje:
rodzaj męskoosobowy – (oni) przyszli
rodzaj niemęskoosobowy – (one) przyszły
Zapamiętaj!
Czasownik przyjmuje rodzaj męskoosobowy, gdy nazywa czynność wykonywana przez ludzi, wśród których jest przynajmniej jeden mężczyzna lub chłopiec np.: mężczyźni biegli,
dziewczynki i chłopce trenowali.
Gdy zaś mówimy o grupie złożonej z samych kobiet, dziewcząt, zwierząt, dzieci, roślin, rzeczy, posługujemy się czasownikami w rodzaju niemęskoosobowym np.: panie rozmawiały, dzieci czytały, książki stał.
Czasowniki w czasie przyszłym występują w jednej z dwóch form: prostej lub złożonej. Aby je odróżnić, wystarczy sprawdzić, z ilu wyrazów składa się czasownik:
Forma prosta to czasowniki jednowyrazowe, np.: znajdziemy, pomoże
Forma złożona składa się z dwóch wyrazów i odmienia się przez rodzaje.
liczba pojedyncza |
liczba mnoga |
(on) będzie budował – r. m. |
(oni) będą budowali – r. m.os. |
(ona) będzie budowała – r. ż. |
(one) będą budowały – r. nm.os. |
(ono) będzie budowało – r. n. |
|
W formie złożonej może występować także bezokolicznik
(on, ona, ono) będzie budować (oni, one) będą budować
Praca domowa:
Ustnie wykonaj ćw.1 i 3 ze str. 113 z podręcznika.
Notatki nie odsyłajcie do mnie. Wierzę, że sporządzicie ją solidnie.
Środa 01.04.20
Lekcja
Temat: Czas przeszły i przyszły czasownika – ćwiczenia.
Otwórzcie „Zeszyt ćwiczeń” na str. 28 – 29 i wykonajcie ćw. 11, 12, 13.
Ćw. 14 i 15 ze str. 29 dla chętnych.
02.04.20
Lekcja
Temat:
1. Przyjrzyj się słowom:
spod, wąż, daj, łza, oswoją, ściek, paw, kością
Teraz skreśl w każdym wyrazie pierwszą literę, a ułożone zdanie (jest nim myśl Alberta Einsteina) zapisz w temacie. Zastanów się nad tym, co może być tematem dzisiejszej lekcji.
2. Otwórz podręcznik na str. 99 i przyjrzyj się reprodukcji obrazu pt. „Goście”.
3. Zastanów się nad tym, co widzisz na reprodukcji.
4. Odpowiedz ustnie na pytania 1 i 2 pod reprodukcją.
5. Pisemnie odpowiedz na pytanie 3
03.04.2020
Lekcja
Temat: Wiersz o nas – interpretacja wiersza Joanny Papuzińskiej pt. „Ja”.
1. Otwórz podręcznik na str. 100 i przeczytaj informacje o autorce wiersza.
2. Następnie przeczytaj wiersz.
3. Ustnie odpowiedz na pytanie 1 ze str. 101
4. W zeszycie zrób notatkę z ramki zatytułowanej „Nowa wiadomość”. Pamiętaj, aby wyróżnić ją innym kolorem, to ważne.
5. Wypisz z wiersza trzy porównania.
6. Zapisz i wykonaj zad. 5 str. 101