Język polski dla klasy 5a [1]
Moje ulubione Leniuchy z 5A!
Czas zabrać się do pracy, bo to nie ferie, tylko przymusowa przerwa (wyjątkowo długa przerwa jak na szkołę). Proponuję na początek przeczytać Chłopców z Placu Broni, bo tak się umawialiśmy.
Zadanie dla wszystkich: robimy z różnych dostępnych materiałów (według Waszej pomysłowości i fantazji) makietę Placu Broni i postacie bohaterów powieści. Jeśli ktoś woli, może wykonać zamiast Placu makietę Ogrodu Botanicznego i postacie Czerwonoskórych.
Powtarzamy również wiadomości o częściach zdania. Po powrocie będzie z tego sprawdzian. Przypominam najważniejsze wiadomości.
Orzeczenie i podmiot to główne części zdania.
Orzeczenie - co robi?
Podmiot - wykonawca czynności, którą nazywa orzeczenie – kto? Co?
Przydawka – określenie do rzeczownika w zdaniu
– jaki? jaka? jakie?
- który? która? które?
- czyj? czyja? czyje?
-ile? czego? z czego?
Okolicznik – określenie do czasownika w zdaniu
- miejsca – gdzie?
-czasu – kiedy?
- sposobu – jak? w jaki sposób?
- celu – po co? w jakim celu?
- przyczyny – dlaczego? z jakiej przyczyny?
Dopełnienie – określenie do czasownika w zdaniu
Pytania przypadków oprócz M. i W.
Kogo, czego?
Komu, czemu?
Kogo, co?
Z kim, z czym?
O kim, o czym?
Nazwijcie części zdania w podanych niżej przykładach. Zróbcie to w zeszytach samodzielnie.
Moja kochana mama dobrze gotuje.
Ja pomagam mamie często w kuchni.
Dzielny tato wynosi dużo śmieci do śmietnika.
Wczoraj cała rodzina zebrała się przy nakrytym stole.
Wszyscy lubimy jedzenie i rozmawianie o ważnych i nieważnych sprawach.
Zadanie dla chętnych! Wykonajcie wykresy zdań (klocki), wypiszcie związki główne i związki poboczne. Będzie okazja do zdobycia dodatkowych ocen do dziennika.
Wszystkie prace wykonujcie w pojedynkę, to znaczy bez pomocy. Czytajcie ciekawe książki. Lepiej nie wychodźcie z domu, nie odwiedzajcie galerii handlowych, unikajcie zatłoczonych miejsc, nie całujcie swoich dziadków i uważajcie, żeby ich nie narażać na wirusy. Miłość okazujcie uśmiechem!
Trzymajcie się zdrowo! Bardzo do Was tęsknię!
Zadane lekcje wykonajcie już teraz. Jeśli nasza nieobecność w szkole będzie dłuższa, zadam Wam następne ćwiczenia. Róbcie wszystko na bieżąco.
Pa!
Magdalena Januszewska