Język polski dla klasy 8a i 8b [21]

Opublikowano: 2020-05-29 20:47, Numer artykułu: 28262 , Autor: A.Peplińska

1.06

Ćwiczenia ortograficzne – odpust.

Marzenie się spełniło: pytaliście, kiedy nie będzie słówek. No kiedy, jak nie w Dzień Dziecka? Dziś odpuszczam zadania ortograficzne, zamiast tego zadaję spędzić godzinę jak się chce (oczywiście rozsądnie i z zachowaniem zasad higieny pandemicznej!) Możecie poczytać (hehe), pomalować (Marcelina?), porozmawiać na fb czy innym takim tajemniczym portalu (dla mnie to ciągle zagadka, jak to wszystko działa). Niektórzy prześpią pewnie całą ortografię, na zdrowie im! Może ktoś porozmawia z Rodziną, też pięknie. Niech Wasze święto będzie trochę leniwe… Przyda się po wytężonej pracy. Wszystkim nam jest teraz trudno, każdy ma inny kłopot z pandemią. Żal mi, że nie zobaczę Was na boisku, nie urządzimy Dnia Sportu, no szkoda. Będę o Was myślała! Jak ktoś mnie lubi, to zamiast opowiadania z „wyrazkami” prześle mi zdjęcie swojej uśmiechniętej buzi, będzie chociaż trochę weselej. Czekam na Wasze „pyski” z głupimi minami. Wybiorę najśmieszniejsze zdjęcie sezonu!!!

Ściskam Was mocno!
MJ

 

2. 06

Co Wy na to, żeby nauczyć się chodzić?

Przeczytajcie wiersz Andrzeja Bursy pt. Nauka chodzenia.

Pierwsze zadanie to wyszukanie informacji o życiu Bursy. To nietypowy człowiek i dziwny poeta. Sami widzicie, że wiersz nie jest taki, jak zwykle poznawaliście. Nie o takiej poezji mówiliśmy dotąd.

Po przeczytaniu wiersza  (może wielokrotnym) spróbujcie sami, nie szukając po Internecie ani nie ściągając z żadnych źródeł napisać kilka zdań na temat tego wiersza:

1)      O czym to jest?

2)      Jakie stałe związki frazeologiczne tu występują (stałe powiedzonka, które mają znaczenie ponad słowami)?

3)      Jak tłumaczyć te metafory?

4)      Jaką ogólną wymowę ma dla Ciebie ten wiersz? Czego Cię uczy?

Nie muszę mówić, że wszystkie odpowiedzi będą poprawne. Tylko te spisane ocenię źle, oszczędźcie mi wstydu za Was, nie spisujcie od nikogo, myślcie sami. Proszę! Przy wypowiedzi na temat wiersza nie trzeba sugerować się pytaniami, najlepiej napisać coś od serca, pytania pomagają tym, którzy nie potrafią interpretować poezji na swój sposób.

 

To zadanie na 5 czerwca – to termin przesłania do mnie.

 

3.06

Oprócz błękitnego nieba…

Dziś zadanie przyjemne. Posłuchajcie piosenki według wiersza Edwarda Stachury Oprócz błękitnego nieba. Zadanie jest tylko dla chętnych, ale za to można złapać szóstkę. Namalujcie obrazek do tego tekstu. Oczywiście trzeba go zatytułować.( I jeśli ktoś chce ocenę -  to należy przesłać do mnie. Obojętnie, kiedy.) Postawcie go sobie na biurku, żeby mieć na co popatrzeć, kiedy odrywacie  wzrok od ekranu, oczy łzawią, szyja boli, a pupa się spłaszcza.

 

4.06

Słowotwórstwo – powtórzenie.

Przeczytajcie wiadomości ze stron 254-258. Zapamiętajcie te informacje, mogą się przydać do egzaminu. Pewnie jakieś jedno pytanko z tego wrzucą… Tylko bez oszustwa, naprawdę to przeczytajcie!

 

5.06

Bajka i baśń.

Czym różnią się te dwa gatunki należące do rodzaju epika?

Wiadomości o epice znajdziecie na stronie 308 – 311. Po przyswojeniu sobie tych informacji zróbcie ćw.6 ze s, 267. Pisemnie na 6 czerwca.

Ustnie - do przeczytania tekst Leszka Kołakowskiego pt. Piękna twarz. Leszek Kołakowski należał do najwybitniejszych filozofów naszych czasów, warto poznać jego pióro!