Język polski klasa 5c [7]
j.polski kl. 5C tydzień 20-24.04. [7]
Poniedziałek i środa
Temat: Ojczyzna w sercu Marcina Kozery.
Dzisiaj będziemy mówili o tożsamości narodowej. W czasach, gdy wielu ludzi wyjeżdża z kraju nie tylko na wakacje, ale po to, aby szukać swego nowego miejsca na życie, na pracę, określenie kim jestem, nurtuje niejednego z nich. Tak było i dawniej.
Dokończ zdanie: Gdy myślę o Ojczyźnie, to…
Przeczytaj podany na stronach 181-182 fragment utworu Marii Dąbrowskiej pt. „Marcin Kozera”,
a następnie ułóż plan wydarzeń (nie więcej niż 5 punktów). Pamiętaj, aby pisać równoważnikami zdania.
Możesz zacząć tak: Rozmyślania Marcina na lekcji geografii.
Nauczyciel nazwał Marcina dzielnym człowiekiem. Czy zgadzasz się z nim. Napisz, czy wg Ciebie Marcin jest dzielnym człowiekiem. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Teraz zredaguj list do Marcina Kozery, w którym wyrazisz opinię, co to znaczy czuć się Polakiem oraz opisz swoje przywiązanie do kraju i języka ojczystego. Pamiętaj o wszystkich elementach listu: miejscowości i dacie, nagłówku, akapitach, zwrotach grzecznościowych, podpisie.
W 1918r. Polska odzyskała niepodległość po 123 latach niewoli. Jak myślisz, z czego dumny byłby Marcin, gdyby żył w dzisiejszych czasach. Swoje przemyślenia wpisz na promykach słoneczka skojarzeniowego.
z wolnej ojczyzny
Na zadania (są na czerwono) czekam do piątku 24.04. Piszcie na adres dariapanek@interia.pl
Czwartek 2 lekcje
Temat: Wspomnienie czasów wojny.
Odszyfruj słowo, którego pojedyncze litery ukryte są w podanych wyrazach w tym samym miejscu.
wojsko, ofensywa, jednostka, nalot, atak – zapisz je.
Zastanów się, czym jest wojna? Co o niej wiesz?
Przeczytaj z podręcznika fragment tekstu Pawła Beręsewicza pt. „Czy wojna jest dla dziewczyn?
str. 183 – 185.
Odpowiedz pisemnie na pytania:
1. Dlaczego tata udzielał dziewczynce żartobliwych odpowiedzi na pytania córki?
2. Kogo dziewczynka nazywała aniołem stróżem, kryjówką, bunkrem i schronem?
3. Dokończ zdania (przepisz całość):
- Mama była dla dziewczynki zawsze …
- W jej ramionach mała miała poczucie bezpieczeństwa i pewność, że …
- Kiedy na Warszawę spadały bomby, dziewczynka odczuwała …
- Wierzyła, że mama …
- Wojna odebrała dziecku poczucie …
- Zamiast chronić i strzec własne dziecko, mama musiała …
Zapytaj dorosłych domowników, dlaczego ich zdaniem na świecie wybuchają wojny (nie zapisuj).
Na zakończenie wyszukaj hasło ukryte w zdaniu: Wojnarowski stopił złoto!
Na zadania (są na czerwono) czekam do poniedziałku 27.04. dariapanek@interia.pl
Temat: Temat: Pisownia wyrazów z rz i ż
Zapoznaj się z przypomnieniem zasad pisowni wyrazów z rz i ż oraz z nową wiadomością
(podręcznik, str. 193-195).
Wykonaj teraz zadania z zeszytu ćwiczeń
1 i 2 str. 75
4 str.76
7 i 8 str. 77
a dla chętnych zadania dodatkowe 3/76 oraz 5 i 6 /77. Na zadania czekam do poniedziałku 27.04. dariapanek@interia.pl
Piątek
Temat: Układamy dyktando – pisownia wyrazów z rz i ż.
Przepisz wyrazy do zeszytu. Naucz się ich. Wybierz 15 z nich i użyj w zdaniach. Historyjki nie przysyłaj.
Drzemka, zegarmistrz, ujrzał, malarz, kolejarz, książka, sierżant, służba, mżawka, brzeg, żyto, żaba, żuraw, marzyciel, obrażony, drużyna, biżuteria, brzuszek, małżeństwo, mężczyzna, żona, wieża, strażnik, róże, przygotowania, rzeczy, wrzawa, drżeć, olbrzymi, kradzież.