Język polski klasa 7b [15-19.06]

Opublikowano: 2020-06-14 19:48

7b      15.06.20

Temat:  Budowa rozprawki - przypomnienie.

1. Proszę, abyście zapisali w zeszycie schemat rozprawki. Przypominamy sobie z jakich elementów składa się rozprawka. 

  • WSTĘP                           TEZA
  • ROZWINIĘCIE                 ARGUMENTY + PRZYKŁADY
  • ZAKOŃCZENIE                POTWIERDZENIE TEZY

2. TEZA  to opinia, której jesteśmy pewni; pogląd, którego słuszność zamierzamy udowodnić.

Tezę wprowadzamy za pomocą sformułowań: UWAŻAM ŻE…., SĄDZĘ ŻE……, MOIM ZDANIEM…….itp.

3. ARGUMENT to dowód, który potwierdza tezę. Przykłady sformułowań:

SŁUSZNOŚĆ MOJEJ TEZY POTWIERDZA ARGUMENT……., Kolejny argument odnajdujemy w utworze……….itp.

4. PRZYKŁAD uzasadnienie argumentu (przywołanie konkretnego utworu literackiego, lektury obowiązkowej lub innego tekstu) np.:

PRZYKŁADEM POSTACI…., BOHATER WYKAZAŁ SIĘ….

5. POTWIERDZENIE TEZY.  Przykłady sformułowań:

PODSUMOWUJĄC MOJE ROZWAŻANIA PRAGNĘ STWIERDZIĆ, ŻE…..

JAK SĄDZĘ UDAŁO MI SIĘ UDOWODNIĆ….,

 

7b  19.06

Temat: „Dzisiejsza młodzież potrzebuje autorytetów”. Redagujemy wstęp i zakończenie do podanego fragmentu rozprawki.

 

1. „Dzisiejsza młodzież potrzebuje autorytetów”. Do podanego fragmentu rozprawki dopisz  wstęp  i zakończenie:

 

Współczesne nastolatki uważają, że autorytet nie jest im do niczego potrzebny. Wolą pytać o zdanie rówieśników niż np. rodziców lub nauczycieli albo podejmować ważne decyzje samodzielnie. Wiele osób sądzi, że starsi należą do innego pokolenia i nie potrafią zrozumieć młodych. Niestety, konsekwencje takiego postępowania mogą być tragiczne. Młodzież potrzebuje wsparcia i rady, by nie popełniać życiowych błędów. Niektórzy czują się zagubieni, wpadają w nałóg lub wkraczają na drogę przestępczą…

 

2. Proszę, abyście napisali wstęp i zakończenie do powyższego fragmentu rozprawki. Życzę powodzenia.