Język polski klasa 7b [15-19.06]
7b 15.06.20
Temat: Budowa rozprawki - przypomnienie.
1. Proszę, abyście zapisali w zeszycie schemat rozprawki. Przypominamy sobie z jakich elementów składa się rozprawka.
- WSTĘP TEZA
- ROZWINIĘCIE ARGUMENTY + PRZYKŁADY
- ZAKOŃCZENIE POTWIERDZENIE TEZY
2. TEZA to opinia, której jesteśmy pewni; pogląd, którego słuszność zamierzamy udowodnić.
Tezę wprowadzamy za pomocą sformułowań: UWAŻAM ŻE…., SĄDZĘ ŻE……, MOIM ZDANIEM…….itp.
3. ARGUMENT to dowód, który potwierdza tezę. Przykłady sformułowań:
SŁUSZNOŚĆ MOJEJ TEZY POTWIERDZA ARGUMENT……., Kolejny argument odnajdujemy w utworze……….itp.
4. PRZYKŁAD uzasadnienie argumentu (przywołanie konkretnego utworu literackiego, lektury obowiązkowej lub innego tekstu) np.:
PRZYKŁADEM POSTACI…., BOHATER WYKAZAŁ SIĘ….
5. POTWIERDZENIE TEZY. Przykłady sformułowań:
PODSUMOWUJĄC MOJE ROZWAŻANIA PRAGNĘ STWIERDZIĆ, ŻE…..
JAK SĄDZĘ UDAŁO MI SIĘ UDOWODNIĆ….,
7b 19.06
Temat: „Dzisiejsza młodzież potrzebuje autorytetów”. Redagujemy wstęp i zakończenie do podanego fragmentu rozprawki.
1. „Dzisiejsza młodzież potrzebuje autorytetów”. Do podanego fragmentu rozprawki dopisz wstęp i zakończenie:
Współczesne nastolatki uważają, że autorytet nie jest im do niczego potrzebny. Wolą pytać o zdanie rówieśników niż np. rodziców lub nauczycieli albo podejmować ważne decyzje samodzielnie. Wiele osób sądzi, że starsi należą do innego pokolenia i nie potrafią zrozumieć młodych. Niestety, konsekwencje takiego postępowania mogą być tragiczne. Młodzież potrzebuje wsparcia i rady, by nie popełniać życiowych błędów. Niektórzy czują się zagubieni, wpadają w nałóg lub wkraczają na drogę przestępczą…
2. Proszę, abyście napisali wstęp i zakończenie do powyższego fragmentu rozprawki. Życzę powodzenia.