Grupa 0a [1]
Opublikowano: 2020-03-17 22:38
Dzień dobry Państwu, dzień dobry drogie dzieci. W związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji o zawieszeniu zajęć w szkole zamieszczam propozycje dotyczące aktywności, które "zerówkowicze" mogą podjąć w domu.
Tak jak zawsze rozmawiam z dziećmi w szkole, proszę zadbać o to, aby każdą aktywność zacząć od określenia zasad bezpieczeństwa- dobra zabawa to bezpieczna zabawa, dobre zajęcia to bezpieczne zajęcia.
Zgodnie z podstawą programową celem ogólnym wychowania przedszkolnego jest "wsparcie całościowe rozwoju dziecka".
Proszę umożliwić dzieciom aktywność ruchową w domu- znają z zajęć szkolnych wiele ćwiczeń i zabaw rozwijających ogólną sprawność ruchową, może warto wprowadzić zwyczaj porannej gimnastyki, która wprowadzi w dobry nastrój całą Rodzinę.
Następnie przechodzimy do "Gimnastyki buzi i języka", a więc ćwiczeń rozwijających sprawność narządów artykulacyjnych, tutaj też dzieci na pewno zaproponują wiele zabaw, które znają ze szkoły.
Na pewno każdy czas jest na to dobry, a ten szczególnie, aby kształtować pozytywną postawę wobec zdrowia, przestrzegania zasad higieny ciała i otoczenia.
Pobyt w domu daje wiele możliwości samodzielnych aktywności dziecka, z rodzicami i rodzeństwem w wielu obszarach.
Za oknem wiosenna pogoda , możemy zasadzić w doniczce cebulę, podlewać, obserwować jej wzrost, a potem dodawać do posiłków.
Dzieci uwielbiają rysować, kolorować, wycinać, przyklejać. Proszę, aby rysowały, kolorowały, wycinały, przyklejały jak najwięcej, rozwijajmy te umiejętności. Możemy też sami wykonywać proste rysunki, które nasze pociechy pokolorują, a potem wytną. Możemy też przygotowywać proste zadania np. labirynty, połącz kropki. Warto też skorzystać z kolorowych gazet, z których można wycinać, a potem przyklejać interesujące elementy. Przy okazji bądźmy czujni na prawidłowy uchwyt kredki, bezpieczne posługiwanie się nożyczkami oraz uporządkowanie miejsca pracy.
Zwróćmy uwagę na "papierowy świat", który jest w domu np. rolki od ręczników, papieru, pudełka po kremach lub od butów, gazety i wyczarujmy z dziećmi nowe przedmioty, takie działania rozwijają wyobraźnię i pobudzają kreatywność.
Pamiętaiętajmy o tym, że wszytskie czynności manualne dziecka świetnie przygotowują je do podjecia nauki pisania.
Wykorzystajmy ten czas na czytanie książek dzieciom- bajek, baśni, które pięknie wprowadzają w świat wartości. Rozmawiajmy nt treści, zadawajmy pytania dotyczące zrozumienia, wyjaśniajmy. Pozwólmy dzieciom wyciągać wnioski i wartościować, pytajmy - a jak myślisz? -dlaczego?
-czy tak można? Prowadźmy je "za rękę" w rozumieniu treści książek.
Niezwykle interesujące są wiersze dla dzieci, często rymowane, zabawne. Dzieci uwielbiają powtarzać wierszyki, które im się podobają, mogą nauczyć się ich na pamięć. Dotyczy to również rymowanek- wyliczanek.
Zachęcam, także do korzystania z gier planszowych odpowiednich do wieku dzieci. Gry rozwijają umiejętność przestrzegania zasad jednakowych dla wszystkich graczy, przeliczania, wytrwania do końca, radzenia sobie z przegraną lub wygraną. Należy spokojnie i cierpliwie wdrażać dzieci w przestrzeganie reguł gry.
Ponadto MEN proponuje materiały edukacyjne online: https://rozrywka.tvp.pl/47090255/telewizja-polska-blizej-dzieci-i-mlodziezy%20- i www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom
Pozdrawiam Państwa, a dzieciom przesyłam "Iskierkę przyjaźni"- wyobraźmy sobie, że tak jak codziennie rano teraz się wszyscy do siebie uśmiechamy i machamy wysoko podniesionymi rączkami.
Proszę o przestrzeganie wszystkich zasad, które zaleca Minister Zdrowia.
Małgorzata Zywert